Onderzoek indoor speeltuinen

  • Lianne Verstrate

    Beste prikbord lezers,

    Ik ben voor de Technische Universiteit in Eindhoven bezig met een promotie onderzoek over de geschiedenis van speelruimte in Nederland. Momenteel bestudeer ik de opkomst van indoorspeeltuinen in Nederland. Er is nog maar weinig onderzoek gedaan over deze speeltuinen, ook omdat deze tak van speeltuinwerk vrij jong is.

    Nu ben ik dus op zoek naar meer informatie over indoor speeltuinen: hoe worden deze speeltuinen opgericht (door wie, waarom en waar?), wat is de dagelijkse gang van zaken op de speeltuin en hoe wordt er met de strenge regelgeving van de veiligheid van speeltoestellen en speeltuinen omgegaan? Ook ben ik benieuwd of er samenwerking bestaat met bv de gemeente, andere speeltuinen, adviesbureaus of overige partners.

    Zijn er mensen die in het indoor speeltuinbedrijf werken en me bij mijn onderzoek willen helpen? Ik ben op zoek naar mensen die ik een keertje mag interviewen over bovenstaande onderwerpen. De namen van de geïnterviewde en/of de speeltuin kunnen natuurlijk anoniem gemaakt worden, als daar behoefte aan is.

    Alvast bedankt!

    Met vriendelijke groet,

    Lianne Verstrate

    l.m.verstrate@tue.nl

  • Etto

    Halo Lianne,

    Speeltuinen worden wel vaker benaderd om info te geven over het ontstaan, oprichting, hoe het er aan te gaat etc.

    Maar als je dan informatie geeft en vraagt of je een copie van het onderzoek zou mogen ontvangen dan zegt men steevast JA. Uiteindelijk hoor je er nooit meer iets van.

    Voor ons als speeltuin vrijwilligers zijn dit soort onderzoeken ook interresant.

    Tot nu toe heb je nog geen antwoord gehad de reden daarvoor heb ik et genoemd (overigens ben ik vrijwilliger bij een buiten speeltuin).

    Kortom het wordt eens tijd dat de studenten die in de afgelopen jaren een rapport of iets dergelijks hebben gemaakt dat eens openbaar maken en zeer zeker de mensen die ze geholpen hebben en copie sturen.

    Met vriendelijke groeten,

    Etto

  • Lianne Verstrate

    Beste Etto,

    Dank voor de reactie. Ik wil nog wel even benadrukken dat ik geen student ben, maar dit onderzoek uitvoer voor de leerstoel Stedebouw aan de Technische Universiteit Eindhoven.

    Ik hoor inderdaad vaker dat speeltuinen regelmatig benaderd worden voor allerlei onderzoeken. Het probleem hiervan is dat dit deze onderzoekjes door de gemeente of door studenten uitgevoerd wordt en de resultaten nooit gepubliceerd worden. Het niet toesturen van de beloofde onderzoeksrapporten aan respondenten is helemaal slordig en een logische frustratie. Gevolg van dit alles is dat er tot dusver nog geen enkele professionele publicatie over indoor speeltuinen bestaat en de beroepsgroep (begrijpelijk!) onderzoeksmoe begint te worden.

    Maar gelukkig heb ik inmiddels ook enkele leuke reacties ontvangen, dus hopelijk kan ik snel verandering brengen in het gebrek aan informatie over deze interessante beroepsgroep.

    Met vriendelijke groet,

    Lianne

    Etto Schreef:

    ——————————————————-

    > Halo Lianne,

    >

    > Speeltuinen worden wel vaker benaderd om info te

    > geven over het ontstaan, oprichting, hoe het er

    > aan te gaat etc.

    > Maar als je dan informatie geeft en vraagt of je

    > een copie van het onderzoek zou mogen ontvangen

    > dan zegt men steevast JA. Uiteindelijk hoor je er

    > nooit meer iets van.

    > Voor ons als speeltuin vrijwilligers zijn dit

    > soort onderzoeken ook interresant.

    > Tot nu toe heb je nog geen antwoord gehad de reden

    > daarvoor heb ik et genoemd (overigens ben ik

    > vrijwilliger bij een buiten speeltuin).

    >

    > Kortom het wordt eens tijd dat de studenten die in

    > de afgelopen jaren een rapport of iets dergelijks

    > hebben gemaakt dat eens openbaar maken en zeer

    > zeker de mensen die ze geholpen hebben en copie

    > sturen.

    >

    > Met vriendelijke groeten,

    > Etto

  • Daniella Vrijling

    Beste Lianne,

    Wij denken er over om misschien ook een binnenspeeltuin te starten. Kan ik tzt een exemplaar van jouw rapport krijgen?

  • Bart

    Beste,

    Ik ben een binnenspeeltuin-uitbater.

    Ik heb dit bericht nu pas gelezen.

    Mijn net opgerichte binnenspeeltuin is gelegen in Turnhout(België) “Het Zotte Clowntje” dus ik weet niet of ik je met relevante informatie kan tegemoet komen,

    mvg,

  • Bart

    Hum,

    Mijn excuses dat ik nogmaals reageer.

    bij deze het mail adres waarop je me kan bereiken.

    info@hetzotteclowntje.be

    mvg,

  • dennis van moorsel

    Beste Lianne,

    het is alweer enige tijd geleden dat je op deze website vraagt om informatie m.b.t. indoor speeltuinen. Ik speel met de gedachten om een indoor speeltuin te beginnen, maar zoals je zelf ook al aangaf, is het vrijwel onmogelijk een onderzoek naar indoorspeeltuinen te vinden. Is het wellicht mogelijk dat je (indien het al afgerond is) je rappoirt wilt toesturen aan mij. Mijn emailadres is dennis@dennisvanmoorsel.nl

    Ik hoor graag van je, of je me op weg kan helpen…

    Groeten,

    Dennis van Moorsel