Bron: http://www.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/2010/02/schoolpleinen-dicht-na-klacht-geluidsoverlast.146671.lynkx

Schoolpleinen in Alphen aan den Rijn mogen mogelijk buiten schooltijd niet langer open zijn. Dat kan het gevolg zijn van een uitspraak van de bestuursrechter na een klacht over geluidsoverlast. ‘Dit kan landelijke gevolgen hebben.’

Lawaai

Een bewoner naast de Sweelinckschool ergerde zich aan lawaai van spelende kinderen. Hij vond in het bestemmingsplan dat het schoolplein na schooltijd niet open mag zijn en kreeg vorige week gelijk van de bestuursrechter. De uitspraak kan een forse streep door de rekening voor het gemeentebeleid zijn.

Gevolgen

Alphen aan den Rijn moedigt scholen sinds 2005 juist aan om hun schoolpleinen na schooltijd open te houden. De gemeente hoeft zo voor kinderen geen aparte speelplaatsjes aan te leggen en kan betere speelvoorzieningen op een schoolplein neerzetten. De gemeente betreurt de uitspraak, maar respecteert deze ook. ‘We zetten vandaag de mogelijke gevolgen van deze uitspraak op een rij. Dinsdag komt het college met een memo over de zaak.’ Mogelijk moeten alle bestemmingsplannen rond Alphense scholen worden aangepast.

Ondergeschoffeld

‘Van de zotte’, vindt SP-fractievoorzitter Jo Schriek de situatie. ‘Er is zo weinig speelruimte, dus dan spelen kinderen op het schoolplein. Mensen die daar aanstoot aan nemen, moeten maar buiten gaan wonen. De rechten van kinderen worden ondergeschoffeld.’ De gemeente had hier goede afspraken over moeten maken, vindt Schriek. ‘Het plan moet snel worden aangepast of bedenk andere ideeën om het te omzeilen.’

Vragen

Lokale partij Alphen Een gaat mondelinge vragen stellen. De uitspraak kan volgens raadslid Paul de Hoog brede gevolgen hebben. ‘Ik sluit niet uit dat het in meer gemeenten kan gaan spelen.’ De uitspraak schiet zijn doel voorbij, vindt hij. ‘Puur formeel klopt het, maar het doel is spelen. Een nieuwe speelplaats buiten dit schoolplein lost het probleem niet op. Op het schoolplein is meer toezicht, minder vandalisme en ouders hebben sleutels. Het is zonde dat dit zoveel tijd en geld gaat kosten.’

Europees Hof

Een boze buurman, daar gaat het om. Ron Zandvliet, sleutelbewaarder van het hek rond de Sweelinckschool en tevens lijstduwer van Alphen Een, kan er niet over uit. Hij is een handtekeningenactie begonnen en zal nog meer uit de kast halen om sluiting te voorkomen. ‘Het woord kind komt niet voor in de uitspraak van de Raad van State. Het zijn alleen maar regels. Het begrip “brede school” gaat aan deze mensen voorbij. Maar de kinderen mogen van mij niet in de diepvries. Als de politiek wil dat dit vloeibaar wordt, wordt het vloeibaar. Zij zijn toch gekozen om rariteiten te voorkomen? Ik heb wethouder Du Chatinier gevraagd alles te doen wat mogelijk is om dit op te lossen. Dit kan toch niet waar zijn? Ik zal tot het gaatje gaan, desnoods tot het Europees Hof!’

Wat is uw reactie op dit besluit van deze bestuursrechter?