Ik weet natuurlijk niet, of er in Rijnsburg of Katwijk een Kerstmarkt georganiseerd wordt, maar mocht dit zo zijn, ga er dan staan met bijv. Glühwein. De kruidenzakjes die je in de wijn moet hangen zijn vaak te krijgen bij bijv. Gall&Gall, en nog wat kaneelstaven erbij maakt het nóg lekkerder. Ook zou je kleine kerstkoekjes kunnen (laten) bakken - op duitste kooksites vind je allerlei recepten voor Weihnachtsplätschen. Als je een beetje zoekt, vind je recepten waarvan het deeg helemaal in je keukenmachine gemaakt kan worden, en als je ze op een hele bakplaat bakt, en dan in vierkantjes of reepjes snijdt, is dat helemaal niet zoveel werk. Leuk verpakken, en per 100 of 150 gr. verkopen. (Het moet er héél exclusief uitzien, natuurlijk….) Door kinderen gemaakte kerstkaarten doen het ook goed, lijkt me : denk aan rode of groene kaarten (van grote vellen karton uit de kantoorboekhandel), bestempeld met een kerstmotief dmv aardappelstempels en goud- en zilverkleurige verf. Dennebomen, of kerstklokken zijn makkelijke motieven, en juist een beetje door- en over elkaar gestempeld heel decoratief…
Nog een opvallende ‘spaarpot’ (van een schoenendoos) voor de gulle gever die niets wil kopen, wat hulp van de kinderen om klanten te werven, en je bent al een heel stuk op weg.
Verder zou ik me voor kunnen stellen, dat een aktie ‘autowassen’ in deze tijd van het jaar ook best succes kan hebben : in de wijken waar de wat oudere mensen wonen, die het misschien net ietsje té koud vinden om met de emmer buiten te gaan schuimen en poetsen, kunnen ze misschien wel 5 à 7 euro per auto ophalen….