onderzoek naar speeltuinen en speeltoestellen

  • Natanja Rorije

    hoi hoi allemaal,

    Ik ben een student van de opleiding CMD aan de Hogeschool Rotterdam. Samen met twee andere meiden ben ik bezig met het onderzoeken van speeltuinen en speeltoestellen. Toen ik dit prikbord vond, dacht ik, misschien dat jullie ons kunnen helpen!

    Wij zijn op zoek naar het verloop van de speeltuinen en speeltoestellen. Is er veel veranderd de afgelopen jaren en zo ja wat? Zijn de speeltuinen anders of heeft het spelen opzich een andere betekenis gekregen in de samenleving van tegenwoordig met het binnen gamen? Hoe lang bestaan speeltuinen en speeltoestellen al?

    Zijn de speeltoestellen van vorm alleen veranderd, of ook van functionaliteit en veiligheid? Zijn er tegenwoordig alleen nog maar goede beheerde speeltuinen? Gaan we richting het binnen in zalen spelen of onder begeleiding en niet meer individueel lekker buiten spelen terwijl mama staat te kijken?

    Wij zijn alle drie rond de 20 jaar en wij zien al hele verschillen met onze jeugdjaren in de zandbak. ( die wij nu niet meer veel tegenkomen!) Maar we zijn ook benieuwd naar jullie inzicht in alles wat te maken heeft met speeltuinen en speeltoestellen. Vader, moeder, opa, oma, broer, zus, speeltuinbeheerder, speeltuinontwikkelaar.. van iedereen willen we graag hun gedachtes en inzichten hierover horen.

    Ik zou het te gek vinden als jullie ons een beetje kunnen helpen! Met eigen ervaringen of eigen gedachtes.. alles is welkom!

    Alvast hartelijk bedankt en met vriendelijke groet,

    Natanja Rorije

  • Albert Raven

    Dag Natanja,

    Ik vind een goed idee van jullie om “het spelen” in de speeltuin te gaan onderzoeken.

    Het lijken mij ook interessante vragen (wel veel) die je stelt, ben benieuwd naar jullie bevindingen.

    Hier in de Drentse dorpen is er heel veel veranderd (het ligt weer wat anders dan Randstad). Pas zo vanaf 1985 zijn hier op wat ruimere schaal speelplekken gemaakt. Daarvoor sporadisch in grootste dorpen vooral op initiatief van ouders / zelfgemaakte toestellen. Vanaf zo ongeveer 1985 werd door schaalvergroting in de landbouw boerenerf onveilig voor kinderen, so wie so minder plaats waar kinderen hun gang konden gaan intensiever verkeer. Er werd door meerdere mensen gezien dat er speelplekken moesten komen.

    Ik ben opgegroeid in Drenthe. In mijn jeugd speelden we vaak in het bos en soms waren er spannende verhalen, zodat je een tijdje niet naar het bos durfde. We bouwden hutten. Kuil graven en dan met takken enz dak erop

    Verder was er heel veel ruimte om te spelen en te fantaseren.

    Hier in Midden-Drenthe (gemiddeld één inwoner / ha) zijn nu vrij veel kleinere openbare speelplekken waar gezamenlijk door gemeente en ouders/bewoners voor gezorgd wordt.

    Groet en succes, Albert Raven

  • Natanja Rorije

    Hi allemaal,

    Ik wil iedereen bedanken die mij een mailtje heeft gestuurd naar aanleiding van mijn berichtje op dit prikbord. Het heeft ons echt super veel geholpen met ons onderzoek!!

    Morgen leveren we het onderzoek nu met een goed gevoel in :) !

    Echt nogmaals super veel bedankt allemaal…

    met vriendelijke groetjes,

    Natanja Rorije