bouw vergunning

  • kevin

    Hallo .

    Ik heb een vraag .

    moet je als je een nieuwe speel toestel wilt plaatsen een bouw vergunning voor hebben ?? we hebben een speelpark over genomen en ik weet niet dat nu nodig is hier voor .

    groetjes ramon

  • willem

    Beste Kevin

    Via de onderstaande link kan je het bouwbesluit lezen t.a.v. speeltoestellen

    http://www.vng.nl/Documenten/Extranet/Fei/ROVV/1996607609_U_S_U6076091_1.PDF

    Succes

    Willem

  • kevin

    ok bedankt .

    zal gaan kijken .

    groetjes ramon

  • Fons Lambrichts

    In het Besluit bouwvergunningsvrije en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken, de Woningwet en de Wet op de Ruimtelijke Ordening wordt inderdaad gesproken van onder meer speeltoestellen, waarvoor al dan niet een bouwvergunning nodig is.

    Dit heeft voornamelijk met de hoogte van het afzonderlijke speeltoestel te maken; maar ook voor andere zaken zoals zitbanken zijn hierin voorschriften gegeven!

    Ware het niet (dit is destijds door mij bij allerlei (overheids)instanties en speeltuin(advies)organisaties nagevraagd!) dat vrijwel geen enkele gemeente in Nederland zich tot nog toe daarmee heeft beziggehouden (om welke reden dan ook!).

    Volgens de allerlaatste versie van het eerste voorschrift zou men (in beginsel) voor alle speeltoestellen lager dan 3 meter hoogte (boven het maaiveld!) kennis moeten geven aan de gemeente. Tussen 3 en 5 meter hoogte een ontheffing vragen en voor alle hogere speeltoestellen een bouwvergunning! E.e.a. vanzelfsprekend alvorens het toestel te gaan gebruiken!

    Om onnodige toestanden en misverstanden te vermijden, wil ik uitdrukkelijk niet de gemeente vermelden waar ik actief ben als speeltuinbestuurder. Maar ik heb

    inmiddels al een hoop voorschriften of kopien daarvan in mijn bezit, inclusief door mij eertijds ingediende aanvragen voor een der categorien.

    Blijft echter dat de Nederlandse wetgeving wel degelijk het aanvragen en bezitten van ontheffingen of vergunningen voor speeltoestellen in speeltuinen en op openbare speelplekken voorschrijft!

  • Sjors

    Hallo

    weet iemand wat de afstand tussen een wononig en een speeltuin moet zijn?