beklimbaarheid speelvoorzieningen

  • Dirk Marissen

    In de gemeente Emmen is een toestel geplaatst van de firma kinderland

    dit toestel heeft een bovenligger die volgens de leverancier niet beklimbaar is

    vervolgens stelt men dat wanneer kinderen in staat zijn om zichzelf op te trekken en zo boven op het toestel te komen men mag verwachten dat deze kinderen de risico's die dit met zich meebrengt ook kunnen schatten,ik vind dit een beetje kort door de bocht,als er mensen zijn die hier ervaring mee hebben graag reactie

    b.v.d. Dirk Marissen

  • willem

    Vaak, bijvoorbeeld bij de opening van een speeltoestel of hangplek, wordt er geroepen dat het ‘hufterproof’ is of vandalisme bestendig. Gevolg is dat kinderen en jongeren dat natuurlijk gaan uitproberen.

    Zo ook bij speeltoestellen waar wordt aangegeven dat (in genoemd voorbeeld) ‘het bovenste’ gedeelte niet bespeelbaar is. Dan is het vooral een uitdaging om het te proberen.

    Over het algemeen is het ook zo dat kinderen die dat doen het ook ‘durven’ en hun grenzen kennen……of verder willen verleggen.

    Ieder goed speeltoestel is gemaakt om kinderen er maximaal op te kunnen laten spelen (de speelwaarde van het toestel).

    Gelukkig maar want spelen is per definitie leren: wat kan ik allemaal? hoe hard kan ik? hoe ver kan ik springen? hoe hoog durf ik?. …….

    Als men al die uitdagingen gaan inperken dan leert het niet omgaan met risico en gevaar. En dat is veel problematischer dan een keer vallen.

    De essentie van de veiligheidswetgeving t.a.v. speelgelegenheden is het voorkomen van blijvend letsel. Niet om kinderen het spelen onmogelijk te maken.

    Dus of het nu om een speeltoestel, boom muur of iets anders gaat om op te klimmen, er zullen altijd kinderen zijn die dat gaan doen.

  • Johan Platerink

    Ik ben het geheel eens met de vorige spreker. Dus ervan uitgaan dat kinderen daarop klimmen en op basis daarvan de valruimte en dempingsmateriaal kiezen volgens de geldende norm, dan mag u ervan uitgaan, dat het toestel veilig is.

    willem schreef:

    >

    > Vaak, bijvoorbeeld bij de opening van een speeltoestel of

    > hangplek, wordt er geroepen dat het

    > ‘hufterproof’ is of vandalisme bestendig. Gevolg

    > is dat kinderen en jongeren dat natuurlijk gaan uitproberen.

    > Zo ook bij speeltoestellen waar wordt aangegeven dat (in

    > genoemd voorbeeld) ‘het bovenste’ gedeelte niet

    > bespeelbaar is. Dan is het vooral een uitdaging om het te

    > proberen.

    > Over het algemeen is het ook zo dat kinderen die dat doen het

    > ook ‘durven’ en hun grenzen

    > kennen……of verder willen verleggen.

    > Ieder goed speeltoestel is gemaakt om kinderen er maximaal op

    > te kunnen laten spelen (de speelwaarde van het toestel).

    > Gelukkig maar want spelen is per definitie leren: wat kan ik

    > allemaal? hoe hard kan ik? hoe ver kan ik springen? hoe hoog

    > durf ik?. …….

    > Als men al die uitdagingen gaan inperken dan leert het niet

    > omgaan met risico en gevaar. En dat is veel problematischer

    > dan een keer vallen.

    > De essentie van de veiligheidswetgeving t.a.v.

    > speelgelegenheden is het voorkomen van blijvend letsel. Niet

    > om kinderen het spelen onmogelijk te maken.

    > Dus of het nu om een speeltoestel, boom muur of iets anders

    > gaat om op te klimmen, er zullen altijd kinderen zijn die dat

    > gaan doen.