Speeltuin of speelveld

  • Bas de Jong

    Doordat onze gemeente grond heeft verkocht tbv woningbouw, moet er een gasdrukregelstation verplaatst worden. Men is vvornemens om dit te plaatsen bij onze speeltuin.

    Ons enige houvast, is het feit dat de gemeente praat over speelveld en wij over speeltuin. Juridisch heeft dit gevolgen. Als onze speeltuin (met toestellen en voetbalveld) daadwerkelijk te benoemen is als speeltuin, dan kan het betreffende station niet geplaatst worden. Wat uiteindelijk de bedoeling van ons (als ouders) is.

    Wie kan mij helpen aan advies of doorverwijzing.

    Een zeer verontruste ouder

  • Erwin (Spijkerdorp)

    Bese Bas,

    Of we nu praten over een “speelveld of Speeltuin” is volgens mij juridisch niet zo relevant, daar het er om gaat wat er in het bestemmingsplan voor de betreffende “ruimte” is vastgelegd.

    Daar zit dan ook gelijk het probleem, want vaak staat er in de bestemmingsplannen voor speelvelden/speeltuinen gewoon de bestemming “openbaar groen”, waar bij het toegestaan is om een enkel speel-object te mogen plaatsen. Ik denk dat het in meer dan 95% van de bestemmingsplannen nu nog steeds zo geregeld is. Je kunt voor jullie speeltuin dus gewoon op het gemeente huis navragen (en laten uitleggen) hoe dit nu in elkaar steekt.

    Het is natuurlijk een zeer slechte zaak als voor het uitbreiden van woningbouw er speelruimte “verloren” dreigt te gaan! Hiervoor dien je vooral de politiek binnen jullie gemeente aan te spreken en eventueel kan je ook de lokale pers hierbij in gaan schakelen.

    Laat nog eens weten hoe dit gaat verlopen verder.