Roelof,
Dat het allemaal “nogal zuur” is kan ik op zich goed begrijpen, maar ik denk dat er inderdaad maar een oplossing mogelijk is en dat wordt dan:
Boot afbreken en kijken of de boete door de fa. eibe kan worden kwijtgescholden.
De motivatie hiervoor bestaat uit twee delen en wel de volgende:
In jouw eerste bericht gaf jij al aan dat jullie ook een offerte hebben gehad van de fa. eibe, maar dat de prijs jullie te hoog was. Dat kan natuurlijk, maar als jullie dan vervolgens een Vikingboot laten bouwen die ook maar in de verste verte een beetje lijkt op die van de fa. eibe dan kunnen zij terecht een beroep doen op het betreffende “eigendoms-recht” voor een dergelijk ontwerp. Volgens mij is hier in de afgelopen jaren al eens eerder een proces om geweest en dat is toen geloof ik ook door de fa. eibe gewonnen. Kan het echter niet terug vinden op dit moment.
Wat ook meespeelt is dat ik denk dat jullie ontwerp mogelijk niet van een type-goedkeuring is voorzien en dan mag een dergelijk speeltoestel dus helemaal niet geplaatst worden in de “openbare-ruimte”. De wetgeving op dit gebied is hier heel duidelijk in. Aanpassingen aan het toestel gaan maken is dan een oplossing die in het geheel niet meer aan de orde is.
Zoals gezegd het is “nogal zuur”, maar jullie hadden je dus beter vooraf goed kunnen laten voorlicht op dit gebied door mensen en/of instanties die daar voor zijn. Als jullie gemeente zelf geen “kennis” in huis heeft op dit gebied dan kan eens zien op de http://speeltuin-speeltuinwerk.startpagina.nl/ in het betreffende blok van Organisaties voor Speeltuinen/Speeltoestellen.
Toch verder veel succes, want laten jullie je niet weerhouden om je in te blijven zetten voor de speeltuimte voor de jeugd.