Montessori Buitenmateriaal

• Esther

Ik ben op zoek naar informatie over montessori buitenmateriaal. Bestaat het uberhaupt? Hoe hebben anderen Montessorischolen hun speelpleinen ingericht? Alle info is welkom.

Esther

• Erwin

Kan Esther of iemand anders eens aangeven wat er specifiek is aan “montessori”?

Ik ben daar zelf niet mee bekend en kan aldus geen inhoudelijke reactie geven op de vraag.

Wie kan en wil dit even uitleggen hier?

• Esther

Erwin, in antwoord op jouw vraag het volgende:

Het motto van het Montessori onderwijs is: “help mij het zelf te doen”. Het Montessori onderwijs is een leermethode die het kind in zijn of haar ontwikkeling centraal stelt. De Italiaanse arts Maria Montessori (1870-1952) heeft deze methode ontwikkeld. Zij vond dat de school méér was dan een plaats waar enkel kennis wordt overgedragen aan een groep ‘toehoorders’. De school is een gemeenschap waar juist aandacht is voor de individuele ontwikkeling van het kind.Het uitgangspunt is dat ieder kind een natuurlijke drang tot zelfontplooiing heeft. Opvoeding en onderwijs moeten daarop inspelen door het kind, wanneer het daarvoor ontvankelijk is, een juiste omgeving en de juiste materialen aan te bieden. In het Montessori onderwijs staan samenwerken en zelfontplooiing door zelf te ontdekken en te doen, centraal.

Binnen het Montessori onderwijs wordt er gebruik gemaakt van speciaal door Montessori ontwikkelde lesmateriaal, waarbij het kind uit zichzelf leert te ontdekken hoe het iets zelfstandig kan oplossen.

Vanuit deze gedachte probeer ik te achterhalen of er ook speciaal buitenmateriaal is dat op de schoolpleinen gebruikt kan worden. Vandaar dus mijn vraag op dit forum.

Esther

• Erwin

Esther,

Op zich heb je een goede uitleg kunnen geven voor wat het Montessori onderwijs beoogd. Een directe link naar relevant buitenspeelmateriaal of inrichting van het speelplein kan ik nu echter nog niet direct leggen.

Zal eens een “beroep” gaan doen op mijn “hulpbronnen” of die mij (en jou) verder kunnen gaan helpen.

• willem

Beste Esther

Uitgaande van de doelstelling “samenwerken en zelfontplooiing door zelf te ontdekken en te doen” zal je moeten denken aan spelaanleidingen op de speelplek.

Zeker te denken aan zand/water elementen, huttenbouw of natuurlijke elementen.

Mogelijk is het probleem dat deze elementen moeilijk te verwezenlijken zijn op een schoolplein vanwege mogelijk vandalisme.

Een tip is om het schoolplein samen met de kinderen, ouders(commissie) en buurtbewoners te ontwikkelen en de buurt (mede) verantwoordelijk te maken. Vaak wil de gemeente ook wel meewerken aan een dergelijk project omdat dit de saamhorigheid en betrokkenheid in de wijk bevorderd.

Verder kan je denken aan speelgroen, wilgen (de takken zijn jaarlijks te gebruiken voor bv. hutten te maken, manden of andere leuke dingen, losse planken waarmee hutten gemaakt kunnen worden (deze zijn te koop bij sommige speeltoestelleveranciers).

Hopelijk ben je nu op wat ideeën gekomen.

• Anouk

Bijna alle leveranciers verkopen zogenoemde exploiratietoestellen. Deze kunnen weer opgesplist worden voor diverse leeftijdcathegorien.

Zo zijn er bijvoorbeeld een soort van boter/kaas/eieren spellen verkrijgbaar voor buiten, maar ook panelen waarop vanalles gedraaid kan worden of verplaatst. Dit is zeer toegankelijk voor kindernen tot ongeveer groep 3 die nog in de ontdekkingsfase zitten van zien/voelen/resultaat.

Verder ben ik als agoog van mening dat kinderen uitgedaagd moeten worden in hun fantasie. Dit sluit prima aan bij jullie onderwijs. Buitenspelen is ontdekken, spelen is ontdekken wat je lichaam kan en uitproberen hoe ver je kan gaan. Veel toestellen sluiten hierbij aan die in een thema te plaatsen zijn, zoals bijvoorbeeld een schip. Zo'n toestel kan uitgebreid worden met zand/waterspel zoals Willem al aangaf. Maar ook door panelen er op te bevestigen. Zo kan je diverse leeftijdsgroepen betrekken bij 1 toetsel.

Mijn tip: vraag bij diverse leveranciers informatie op, en vermeld gerust naar het soort toestel waar jullie op zoek naar zijn, waar het bij moet aansluiten. Serieuze leveranciers zullen hier hele leuke dingen aandragen, en zijn zeker bereid om samen met jullie te kijken of er een combinatie van het een en het ander te maken valt. Let er dan wel op dat er vele soorten materialen op de markt zijn, van hout tot kunsstof. Ik raad mijn leden altijd aan om van alles wat op te vragen zodat het beeld zo breed mogelijk is van de markt.

Ik hoop dat je iets aan mijn bericht hebt.

Succes!