Dat om financiële redenen gekozen wordt voor alleen metalen speeltoestellen is begrijpelijk, maar of dat in alle gevallen verstandig is vraag ik mij af.
Spelen is voor kinderen namelijk heel essentieel om uit te kunnen groeien tot een volwaardige volwassenen. Tijdens het spelen leren kinderen heel veel vaardigheden.
Het buitenspelen wordt helaas steeds meer beperkt voor kinderen.
Denk aan de bebouwingen (veel braak liggende plekjes, die juist heel spannend zijn, worden vol gebouwd) steeds meer auto’s, de onveiligheid op straat ed.
Kinderen zijn dus veel meer afhankelijk van de speeltuinen dan vroeger.
Vanaf de jaren 50 kwamen er steeds meer speeltuinen en de inrichting was over het algemeen hetzelfde. Fel gekleurde metalen speeltoestellen die vaak een eenzijdige speelwaarde hadden. Een glijbaan om te glijden, schommel om te schommelen en een draaimolen op te draaien. Uiteraard een draaiton en duikelrekjes. Vanzelfsprekend mocht de familieschommel niet ontbreken.
Inderdaad, de meeste speeltoestellen stonden er dertig jaar later nog steeds.
Voor spanning en avontuur had een kind de speeltuin niet nodig omdat er op straat (in hun leefomgeving) heel erg veel was te beleven. Weinig speeltuinen waren dan ook ingericht voor het avontuurlijke spel.
En juist dat laatste, spanning en avontuur, zijn van wezenlijk belang voor de ontwikkeling van het kind. Laat ze tevens ervaren dat materialen zoals hout, metaal en kunststof anders voelen, laat ze spelen in het ‘speel’ groen, hutten bouwen of mogelijk met dieren om laten gaan.
Uiteraard kan niet altijd alle (speel)elementen worden aangeboden op een speeltuin, hoe graag de meeste speeltuinvrijwilligers dit zouden willen.
Probeer een afweging te maken in het belang van het kind (het aanbieden van de optimale speelwaarde) en niet primair om budgettaire redenen.
Dus een éénzijdig aanbod (en dan ook nog in één plaats) is mijn inziens niet in het belang van het kind.
deventer speeltuin verbond schreef:
>
> wij het deventer speeltuin verbond adviseren altijd om in
> speeltuinen nooit geen houten toestellen te plaatsen.
> ten eerste zijn zij zeer onderhouds gevoelig denk aan
> splinters houtrot en dergelijke zaken. Zelf ben ik voorzitter
> van het deventer speeltuin verbond,en hebben voor het
> grootste gedeelte toestellen in de 10 speeltuinen van de
> firma nijha uit lochem staan die zeer weinig onderhoud
> gevoelig zijn.
> dat scheelt zowel in het onderhoud en in de afschrijving van
> de toestellen
> je kunt mii altijd bereiken om advies en dergelijke ook per
> telefoon via nuso nederland in utrecht die het nummer van mij
> hebben.
>