eigen domeinnaam

• Ermo

Wie weet hoe werkt om een eigen domeinnaam op het web te krijgen?

Hoe werkt het, wat kost het, etc.

Ermo

• Erwin (speeltuin.pagina)

Beste Ermo,

Dit is natuurlijk bij uitstek een vraag waar ik als beheerder van de speeltuin.startpagina.nl op dien te reageren!

Het verkrijgen van van een eigen domeinnaam verloopt via een zogenaamde Internet Service Provider en de “registratie/beheer” ervan is voor wat betreft Nederlandse domeinnamen in handen van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland. Als je eens klikt op de volgende link: http://www.sidn.nl/ace.php/c,727,4656,,,,Over_domeinnamen.html dan kan je wellicht alle info vinden die je zoekt.

Welke ISP je kunt/moet nemen, tja dat is niet simpel om te zeggen. Er zijn er vele en het is vooral een kwestie van welke mogelijkheden ze bieden en wat je wil gebruiken. Er zijn vele keuze's en vaak zie je dan door de bomen het bos niet meer. De ervaring leert dat vaak het meest eenvoudige pakket al genoeg is voor een speeltuin, zeker als je zelf al een over eigen website beschikt.

Ook voor mijn “eigen” speeltuin web-sites heb ik dus van deze eenvoudige pakketten in gebruik. Trouwens ook veel “normale” internet providers als Tiscali, XS4all, Wanadoo e.d. bieden domein hosting aan, zoals het ook wel genoemd wordt. Het is vandaag aan de dag zeker niet meer aan te bevelen om met .tk extensies te gaan werken of via home-page constructies bij o.a de grote providers.

Website's bouwen doe ik zelf dus eigenlijk niet, behalve voor mijn eigen speeltuin en het onderhouden van de speeltuin.startpagina.nl. Voor dit laatste hoef je eigenlijk helemaal geen kennis van websites te hebben (dat helpt trouwens wel).

Wel wil ik “kennis” aanbieden voor wat betreft SEO. Dit is de afkorting van Search Engine Optimization of te wel in het gewoon nederlands Zoek Machine Optimalisatie. Het is tenslotte de bedoeling dat de website van jouw speeltuin wel “gevonden” kan worden, naast een vermelding op de speeltuin.startpagina.nl natuurlijk. Ik beschik over een redelijk kennis op dit gebied en als je in Google het zoekwoord “speeltuin” ingeeft, dan vindt je op de eerste de beste pagina met 10 van de 865.000 resultaten(!) twee websites terug waar ik de “hand” in heb en natuurlijk staat er eentje daarvan al zinds jaar en dag stevig op de eerste plek.

De eerste stap voor de optimalisatie heb je trouwens al goed in gedachten, neem een eigen URL, maar voor wat betreft “welke” URL nu een goede is? Neem daarvoor maar eens contact met mij op via de mail.

Speelse groet, Erwin

• Ermo

Wel het is gelukt. Speeltuin Kindervreugd is voortaan terug te vinden op www.speeltuin-kindervreugd.nl .

Erwin dank voor je advies.

Groeten,

Ermo