vier armen octobus ABC Team

• Ruud

Wie heeft er ook problemen met de vier armen octobus met de clouwns kop erop.

van de firma ABC team.

Betreft de kogel of koppelings scharnier gewricht boven in de kop.

Bij ons is deze namelijk gebroken, het schijnt dat deze constuctie totaal niet geschikt is hier voor, het speeltoestel staat bij ons nog maar 4 jaar in de speeltuin.

Uit de kop was gewoon een zeskant bout M 24 doormidden gesleten en uit de kop naar beneden gevallen langs een speelend kind (is goed afgelopen).

Naar mijn inzicht had dit speeltoestel nooit een goed keuring mogen hebben, aangezien de constuctie boven in de kop.

De garantie is er niet meer omdat firma ABC team is veranderd ??????

• Mirjam

Hallo Ruud,

Hebben jullie alle papieren nog van dit toestel, certificaat van de typekeuring, technisch rapport (bouwtekening) of andere zaken? Verder wil een naamswijziging van een bedrijf niet zeggen dat zij daardoor ook geen verantwoordelijkheden meer hebben, zij zijn immers doorgegaan met hetzelfde, namelijk de verkoop van speeltoestellen. Misschien dat jullie op die manier nog iets kunnen.

Succes!

• Elmer

Beste Ruud,

Ik ken het toestel als dusdanig niet. Echter is het zo dat de firma ABC de afgelopen 5 (?) jaar zeker 2 maal failiet is gegaan maar is doorgestart onder dezelfde naam. Juridisch gezien valt er naar alle waarschijnlijk niets te verhalen. Ook is het zo dat bij een type goedkeuring niet altijd een sterkte berekening moet worden ingediend. Dit wordt alleen verlangd van de keurende instantie wanneer er twijfel is over de sterkte van de constructie. Wanneer je zelf wijzigingen in het toestel aanbrengt en er gebeurt toch een ongeval kan het zo zijn dat de VWA je hier op aan spreekt omdat strikt genomen het toestel niet meer voldoet aan het certificaat.

Zoals je hoort geen eenvoudige opgaaf om zonder kosten nog iets gemaakt te krijgen aan het speeltoestel. Om te beginnen kan je contact opnemen met ABC team van nu. www.abc-team.nl

Succes

• Erwin

Ruud,

Of het juridisch nu zo zit als Elmer vertelde weet ik niet precies, maar er is ook nog een “morele” kant aan het verhaal en de AIV-regeling.

Allereerst dien je zelf eens contact op te gaan nemen met ABC-Team, om hen de kans te geven om dit “probleem” te gaan oplossen. Als ze zelf echter geen “gehoor” geven, dan is het wellicht te overwegen om eens contact op te nemen met de NUSO.

Ik ga er dan wel vanuit dat het toestel destijds is geleverd onder de AIV-voorwaarden. Meer informatie hierover kun je lezen via de onderstaande link:

http://www.nuso.nl/nuso/servicepakket/aiv/index.php

Volgens de informatie op de betreffende website is ABC-Team nog steeds aangesloten bij deze regeling, dus dan moeten ze er ook naar handelen.

Blijkbaar is ABC-Team geen lid van de Branche-organisatie Spelen, als een van de weinige leveranciers trouwens. Heb geen ideen waarom dit is. Wie weet dit wel?

Erwin