valdempende ondergrond

  • erika

    De titel zegt het al, ik heb een vraag over valdempende ondergrond. Ik ben eerlijk gezegd geschrokken van de prijs die gerekend wordt voor “speciale houtsnippers” al dan niet in kleur.

    Nu ligt er onder ons klimtoestel split, maar dat zakt weg in de ondergrond…en is dus, goed 4 jaar na plaatsing, al weer aan een opknapbeurt toe.

    Ik vraag me dus af of die houtsnippers wel een goed idee zijn, of dat split toch beter is, en of iemand me tips kan geven voor goede, maar niet al te dure adressen?? Of merknamen etc.

    Alvast bedankt,

    Erika

  • willem

    Ik weet niet wat er onder ‘split’ wordt bedoeld en wat voor valdempende werking dat heeft (max. valhoogte).

    Een betaalbaar product is grof rivierzand (het verschil met zandbakzand is dat dit product niet compact is maar blijft korrelig).

    Op de site van OBB Ingenieurs kan je een vergelijkend onderzoek vinden van de diverse soorten valdempende ondergronden, inclusief de kosten.

    Mogelijk weten zij ook leveranciers te vinden van grof rivierzand bij jou in de buurt.

    De keuze van ondergrond is een afweging van kosten, levensduur, onderhoud ed.

    Doch het belangrijkste is dat de valdempende ondergond voldoet aan de norm, dus de valhoogte van het speeltoestel.

  • Erwin

    Of je nu weer ‘split’ gebruikt, grof rivierzand of iets anders, er zal in elk geval wat moeten bebeuren aan het “probleem” van de ondergrond.

    Zoals je zelf al omschrijft is het “probleem” dat het valdempende materiaal wegzakt in de ondergrond. Hieruit maak ik op dat het een zeer “onstabiele” ondergrond is. Dit moet in elk geval eerst worden aangepakt, daar anders elk valdempend materiaal vanzelf weer verdwijnt.

    Waarschijnlijk moet je nu eerst de gehele plek uitgraven tot meer dan voldoende diepte en dan eerst een stabiele laag gaan maken.

    In het lichtste geval kan dat door alleen maar worteldoek in de gehele plek aan te brengen, maar ik denk dat dit in jouw geval wel eens niet voldoende kan zijn. Het zal dan nodig zijn om onder het worteldoek eerst nog een stabiele zandlaag met iets van grastegels aan te brengen. Als dit laatste inderdaad nodig is moet je er wel om denken dat je de plek voldoende diep uitgraaft, omdat uiteindelijk de valdempende laag (zie ook de reactie van Willem) voldoende dikte moet krijgen.