veiligheid loopton

  • Henk

    Ik ben student Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft, en voor het vak Ontwerpen heb ik de opdracht gekregen om een speeltoestel te ontwerpen. Ik heb een soort treintje van aaneengeschakelde looptonnen bedacht, maar heb begrepen dat looptonnen erg gevaarlijk zijn. Ik zou graag willen weten:

    _wat is er precies zo gevaarlijk aan looptonnen?

    _zijn er normen/regels voor het (veilig) toepassen van looptonnen?

    Ik hoop dat iemand me bij deze vragen kan helpen. Alvast bedankt.

    Henk

  • willem

    Vooraf:

    Wordt het speeltoestel, als het klaar is, gebruikt voor particulier gebruik (dus in de eigen voor-achtertuin) dan is het voldoende om de onderstaande veiligheidsnormen in acht te nemen.

    Maar als het speeltoestel bedoeld is op een plek waar ‘alle’ kinderen ermee mogen spelen dat zal het speeltoestel eerst gekeurd dienen te worden door een keuringsbureau.

    Daarvoor zal o.a. een technisch dossier noodzakelijk zijn.

    Normen:

    -de naden tussen de, mogelijk, houten latten mogen niet meer bedragen dan 2 mm. Dit om verstikkingsgevaar te voorkomen (de koordjes aan de kleding)

    -de ruimte onder de loopton moet minimaal 120 mm. bedragen om te voorkomen dat er voetbeklemming kan plaats vinden

    -valhoogte: als het speeltoestel hoger is dan 60 cm. dan moet er rekening gehouden worden met de valdempende ondergrond en valruimte rondom te toestel

    -er dient rekening gehouden te worden met de ruimte tussen de diverse looptonnen

    B.Kortom:

    rekening houden met:

    -verstikkingsgevaar

    -beknellinggevaar

    -valhoogte

    In het handboek ‘veiligheid van speelgelegenheden’ zijn meer richtlijnen te vinden.

    Via het Nederlands Norm Instituut zijn de EN-1176–1177 normen verkrijgbaar.