Nee en Ja!
Dit lijkt natuurlijk een diplomatiek antwoord, maar ik zal trachten het te verduidelijken.
Nee, want de doelstelling van de 25% reductie, voor wat betreft het aantal ongevallen, is niet gehaald. Het is echter maar de vraag wat nu de “meetnorm” van deze ongevallen was en is. Meten we alleen de ongevallen in de speeltuinen, bij alle speeltoestellen en wat zijn deze laatste dan wel. Is skate-ramp dan ook een speeltoestel of een sporttoestel?
Nee, vele speeltuintjes zijn de afgelopen jaren “verdwenen”, doordat de lokale eigenaar/beheerder (vaak de gemeente) zich geen raad met de regelgeving wist. Ook zijn er vervolgens vele veldjes ingericht, zonder verder speelaanleidingen (heuveltjes e.d.). Hierdoor is de speelwaarde van het enkele toestel vaak weer te niet gedaan door het verdere “kale” speelterrein.
Ja, door de introductie van de veligheidswetgeving is het spelen wel weer op de “politieke”-agenda terecht gekomen en hebben vele speeltuinen kunnen renoveren door de bijeengebrachte financien.
Nog lang niet alle speeltuinen en speelplekken blijken te voldoen aan de “norm”, maar de grootste afwijkingen vinden we volgens mij bij de speeltoestellen die geplaats staan bij “eigenaren” die geen directe binding met deze speeltoestellen hebben, zoals sportverenigingen en kleinere horeca-bedrijven.
Er komen de laatste tijd echter weer positieve initiatieven om bij het inrichten van speeltuinen meer en meer te kijken naar de speelaanleidingen en aldus de speelwaarde van het geheel en het niet zo zeer te zoeken in uitsluitend en alleen de speeltoestellen. Een goed vorobeel hiervan is volgens mij De Speeldernis te Rotterdam.
Wat verder een discussie-punt kan zijn is de huidige prijsstelling van de speeltoestellen. Er zijn geluiden te horten dat de veiligheidswetgeving heeft gezorgt voor een wel erg drastisch gestegen prijs in de afgelopen jaren.
Erwin