ABOS inspectie; moeilijker kunnen ze het niet maken

  • karin

    Onze speeltuin is in 9 jaar 3x grootschalig gerenoveerd omdat er steeds grote aantallen toestellen werden afgekeurd. Steeds werd er veel extra subsidie en fondsengeld ingepompt en steeds waren wij als bestuur er van overtuigd dat we voorlopig een heeeeele tijd klaar zouden zijn. Laatste renovatie in 2002; alles tot in elke absurd puntje van het inspectierapport uitgevoerd .

    Wipje 30 cm naar links. Traptredes 5 cm breder, etc, etc.

    Nu weer zo'n mooi rapport binnen gekregen in full-color 40 blz geloof ik. De prijzige zeshoekschommel van 6 jaar oud en zware kwaliteit zou nu rotte balken hebben. Het vorig jaar nog verplaatste wipje moet nu helemaal vervangen worden. En de traptredes kloppen ineens ook weer niet.

    Hoe ga ik dit nu weer uitleggen aan de klussende vrijwilligers? Ik krijg hetzelfde gevoel als bij mijn tandarts sinds ik particulier verzekerd ben. Alsof de controles toch iets op moeten leveren en zo niet verzinnen we wel wat. Hoe doen andere speeltuinen dat? Wat als je sommige duidelijk onzinnige adviezen gewoon laat voor wat ze zijn; papiervulling?

    karin

  • Ermo

    Karin,

    Bij de NUSO is een boek (Handboek Veiligheid van Speelgelegenheden) te verkrijgen omtrent de veiligheid van speeltoestellen. Daarin staan min of meer de regels waar je je aan te houden hebt. Natuurlijk is het wel zo dat er altijd wel iets veranderd dus staar je niet geheel blind op dit boek het is wel een goede leidraad.

    Verder is mijn ervaring met firma's die een inspectie uitvoeren en daarna komen met een advies dat men de mooiste rapporten kan schrijven maar dat ook geld kost of dat het barst. Dus probeer het rapport te vergelijken met hethandboek van de NUSO.

    Als een speeltoestel nog geen tien jaar oud is dan zou ik contact opnemen met de firma om te zien wat er aan gedaan kan worden, de meeste geven een garantie termijn van tien jaar af met een afbouw regeling.

    Ik heb een aantal jaren geleden een veiligheids cursus bij de NUSO gevolgd deze werd gegeven door Willem van Os en hij had daar op een aantal bladn heel simpel beschreven waar een speeltoestel aan moet voldoen, qua breedte, hoogte, openingen, vrije ruimtes, etc.

    Kortom het kan nooit geen kwaad om een externe firma een inspectie te laten uitvoeren maar iedereen heeft er een eigen kijk op en dat is zeer vervelend voor de uitkomst van de inspectie. Probeer daarom als vrijwilligers zelf goed op de hoogte te zijn van de rgels zoals deze gelden, je kunt het ‘Handboek Veiligheid van Speelgelegenheden’ daarbij goed gebruiken.

    Ermo

  • willem

    Karin

    Eerst maar even een paar feiten rondom het ‘veiligheids’ verhaal.

    a. vanaf maart 1997 moeten alle speelgelegenheden in Nederland voldoen aan veiligheids ‘normen’

    b. de enige uitzondering zijn de speeltoestellen (en omgeving) in de eigen voor en/of achtertuin.

    c. vanaf maart 1997 moeten alle nieuwe speeltoestellen die niet onder b. vallen gecertificeerd (goed gekeurde) zijn

    d. alle speeltoestellen die voor maart 1997 op een speelplek stonden dienen conform de ‘normen’ worden aangepast

    (heel vaak ging het alleen om de omgeving (valdempende ondergrond) aan te passen)

    e. één keer per jaar dient er een uitgebreide inspectie plaats te vinden

    (zoals Ermo al aangeeft: het is nuttig om dat een goed onafhankelijke inspectie bureau te laten doen)

    f. iedere beheerder (voor speeltuinvereniging: het bestuur) dient periodiek zijn speelplek te inspecteren

    -afhankelijk van de intentie van gebruik kan dat twee wekelijks, maandelijks, ieder kwartaal ed.

    -het is gewenst om in uw beheerplan vast te leggen wanneer u de periodieke inspecties uitvoert

    g. een inspectierapport is slecht een momentopname en advies aan de beheerder

    (een inspectie bureau kan NOOIT speeltoestellen afkeuren, dat kan alleen uzelf of de inspecteurs van de Voedsel en Waren autoriteiten – voorheen Keuringsdienst van Waren)

    Kortom:

    Als beheerder moet u, na een ongeval en aansprakelijkheid, aan de rechter aantonen dat u al het mogelijke heeft gedaan om de wet te volgen (dus uw speelplek veilig te hebben)

    Advies:

    1. zorg voor een goed beheerplan waarin staat wanneer, wat, op welke wijze en door wie uw speelplek wordt onderhouden en geinspecteerd.

    2. leg alle werkzaamheden vast in het logboek (ook de dagelijkse visuele inspectie)

    Dagelijkse visuele inspectie:

    Zonder dat men zich daarvan bewust is, inspecteert men heel vaak de speelplek. Elke dag als de speeltuin open gaat kijkt men rond (zo niet ga dat doen, loop even over de speelplek of alles nog in orde is).

    Hang in het gebouw (of bij de verantwoordelijke voor het onderhoud) een A-4tje met 12 kolommen (de maanden) en 31 rijen (de dagen) en laat een ‘vinkje’ zetten achter de datum.

    Men ziet dan altijd of en wanneer iemand de speeltuin heeft gecontroleerd.

    (Mogelijk is een dergelijk lijst bij de NUSO verkrijgbaar).

    Nu even concreet de vraag van Karin.

    ABOS is één van de inspectiebureaus die voldoet aan de ‘NUSO-normen’.

    Dat er in het inspectierapport opmerkingen staan over de zeshoekschommel lijkt mij redelijk overkomen omdat het gaat om ‘slijtage’, door gebruik, weersomstandigheden of onvoldoende onderhoud.

    Als de schommel is onderhouden conform de onderhoudvoorschriften van de leverancier dan is het inderdaad, zoals Ermo schrijft, zaak om contact op te nemen met de leverancier.

    Staan er opmerkingen in het rapport over ‘normen’ (de maatvoeringen) zou de vraag aan het inspectiebureau moeten zijn waarom dit niet in het vorige inspectierapport stond vermeld. Mogelijk zijn ‘de normen’ aangepast na het voorlaatste inspectierapport.

    Is een speeltoestel ‘versleten’ door intensief gebruik dan is het nuttig te proberen bij een fonds een bijdrage te vragen voor vervangen met als motief dat het bewuste speeltoestel heel intensief wordt gebruik.

    Zeker als er een afschrijvingsplan ligt (men heeft al gereserveerd) dan zal een fonds (of gemeente / sponsor ed) hier rekening mee houden.

    Als men dan ook nog het aan te schaffen speeltoestel geschikt laat maken voor kinderen met een handicap dan heeft men extra kans voor een bijdrage. Bv in de zeshoekschommel een zitje laten maken waarin een kind vastgezet kan worden.

    Zeker kinderen met een handicap hebben recht om in hun eigen woonomgeving te kunnen spelen met andere kinderen. Zorg dan ook dat zij die mogelijkheid krijgen.

    Een andere tip is om kinderen die de speeltuin bezoeken te betrekken bij het onderhoud. Heel vaak vinden kinderen dit heel erg leuk. Opruimen, zand bijvullen, schilderen, lakken kunnen kinderen prima doen. Waarom geen kinderbestuur vormen met eigen taken?

    Juist de onderhoud vrijwilligers (die je inderdaad moet blijven motiveren) vinden het erg leuk om kinderen hierin te begeleiden……dus een nieuwe uitdaging.

    Zijn er meer vragen over de zin en onzin van veiligheid, inspectie ed…….stel ze gerust in dit forum.

  • karin

    Hallo Willem en Ermo

    bedankt voor jullie uitleg, ik ga zeker het NUSO-handboek er nog eens bij pakken en ook de leverancier van de zeshoeks-schommel krijgt een telefoontje! Bij ons is natuurlijk een keurig onderhoudsplan en logboek en ook de noodzaak van grondig inspecteren is ons duidelijk. Hier geeft de gemeente opdracht aan de ABOS om de inspectie uit te voeren. Maar zoals ik al zei twijfel ik er weleens aan of er in het kader van klantenbinding zaken wat aangedikt worden. Stel je voor dat je niks vindt.

    Maar ik ga er nog eens goed voor zitten.

    Een afschrijvingsplan met middelen om die ook uit te voeren: dat is een lang gekoesterde wens. Van onze jaarlijkse waarderingssubsidie van 1200 euro valt weinig te reserveren,dat mag duidelijk zijn.

    De renovaties zijn betaald uit steeds terugkerend gebedel bij gemeente en fondsen. Er is niets structureel. Hoe is dat bij de anderen? Heeft iemand nog goede tips ?

    Karin

  • Erwin van Weerden

    Karin,

    Om maar mee te starten, ik ga ik niet zitten te herhalen wat Willem of Ermo al hebben benoemd, maar wil wat praktische aanvullingen geven.

    Er zijn in de afgelopen jaren vast wel wat wijzigingen geweest in de regelgeving van het attractiebesluit, maar het kan dus niet zo zijn dat die er nu plotseling toe gaan leiden dat er toestellen niet meer aan “de norm” voldoen.

    Het zou interessant zijn om van jou te weten te komen of de insepectie's in de afgelopen jaren steeds door hetzelfe bureau zijn gedaan of niet. Vaak geven verschillende bureau's (of zelfs inspecteurs van een en het zelfde bureau) ook verschillende uitleggen van “de norm”. En dat is natuurlijk zeer verwarrend. Dit was volgens mij ook een van de zaken die mee genomen was bij het onderzoek van de inspectiebureaus door de NUSO, maar Willem kan daar vast nog wel wat meer van vertellen als je dat wilt weten.

    Hoe gaan wij nu om met al deze inspectie-rapporten bij ons in de speeltuin? Nou, dat doen we als volgt:

    - Opmerkingen die te maken hebben met veiligheids-aspecten worden direct

    aangepakt. Voorbeeld “beknellings gevaar” in een WipWap van ca 15 jaar oud.

    Deze WipWap halen we dan gelijk weg. Was in al die jaren ervoor dus nog nooit

    genoemd tijdens de jaarlijkse inspectie door een “ondeskundige”-inspecteur.

    - “Mogelijke kledingbeknelling” door een kruisverbinding van 2 palen bij de kabel-

    baan. Die laten wij dus mooi voor wat het is. Deze situatie bevind zich op ca.3

    meter boven de grond en daar komen geen kinderen. Zijn er ook nog nooit

    geweest trouwens.

    Het is dus vooral ook je eigen boeren verstand gebruiken en zo hier en daar eens de mening van anderen vragen. Kan dus goed op het prikbord hier.

    Oh ja en van die tandarts. Ook ik moest in de afgelopen jaren over van het ziekenfonds naar een particuliere verzekering, maar bij mij is er niets veranderd aan de aard van zijn behandelingen. Alleen krijg ik nu steeds die rekeningen te zien!

    speelse groeten, Erwin

  • willem

    Karin

    Inspectiebureau:

    De rol van het inspectiebureau is om op het moment van inspectie te beoordelen of de speelplek nog voldoet aan de veiligheidsnormen.

    Als een bureau 1x per jaar de speelplek komt inspecteren dan mag je ervan uit gaan dat door gebruik (dus slijtage) er vaak wel ‘iets’ te vinden is.

    Als je een inspectiebureau inhuurt dat alleen inspecteert dan heeft het geen andere belangen dus onafhankelijk.

    Sommige speeltoestel leveranciers doen ook inspecties en dan kan er een belangenverstrengeling ontstaan. Doch een integer bedrijf zal altijd een goede uitleg geven waarom een toestel vervangen zou moeten worden.

    Een goed inspectiebureau zal niet alleen een deskundig inspectierapport maken doch het rapport bespreken met de klant.

    Aangezien in jou geval de gemeente de klant is van ABOS zal de uitleg mogelijk daar plaats vinden en niet bij jullie.

    Ik zou je adviseren aan de gemeente uitleg/toelichting te vragen op het inspectierapport of de gemeente verzoeken om ABOS met jullie in contact te brengen.

    Als de gemeente (lees: ambtenaar of wethouder) dat niet wil dan is het raadzaam een raadlid (of fractie) hierop aan te spreken.

    Jullie kunnen alleen de wet goed naleven als je ook uitleg krijgt over het inspectierapport.

    Een feit is dat de eigenaar van de grond wettelijk verantwoordelijk is van wat op haar grondgebied staat.

    Met andere woorden: in Nederland staan bijna alle speeltoestellen op grond van de gemeente (dus ook die van de speeltuinverenigingen) dus is de gemeente per definitie verantwoordelijk.

    De speeltuinbesturen willen best een deel (het beheer) van die verantwoordelijk op zich nemen maar dan zal de gemeente wel de voorwaarden moeten scheppen.

    a. goede informatie over de wetgeving en uitleg over de jaarlijkse inspectie

    b. zorgen voor een adequate subsidie om de speelplek veilig te houden

    De gemeente is er bij gebaat dat de besturen voldoende (financiele) middelen krijgen om de speelplek dan ook periodiek te kunnen opknappen en zonodig speeltoestellen te vervangen.

    Nogmaals: een overleg met raadleden/fracties is noodzakelijk.

    willem

  • R.Meekel

    Ik ben voorzitter van ons speeltuintje met een ijsbaantje midden in het dorp

    Ons zijn 4 keurings instantie's bekend .Deze zijn allen betrokken bij bedrijven

    die nieuwe speeltoestellen leveren.Dit zint ons voor geen meter.

    Veiligheid staat ook bij ons hoog in het vaandel dus zien wij er streng op toe om

    volgens de richtlijnen de toestellen na te zien op gebreken.

    De z.g.n. willekeur van de vier voorgenoemde keurings (bedrijven) nemen wij wel

    als lijdraad,maar zijn voor ons niet doorslaggevend.Zeker als het neer komt op

    afkeurings waarden.Een aanpassing of reparatie is veelal genoeg om met een

    toestel verder te kunnen.Zoals ik in het kort heb gelezen hebben jullie veel geld

    weg moeten gooien omdat er te eenzijdig gekeken wordt door de keurings persoon.

    Deze mannen zijn niet onafhankelijk. Dit vind ik heel jammer voor jullie.

    Het kost toch al genoeg.

    Een andere tip die ik heb is over de rubberren valbeveiligings matten van de enige

    leverancier id de westhaven/assendelft.Gerecicelde autobanden.Rechtstreeks als

    speeltuin betaal je veel te veel.Als je ze via een bedrijf in de buurt koopt krijg je ze

    voor bijna de helft van de prijs.Maar dan moet je met een bedrijf een deal maken

    dat de matten leverancier jullie naam niet krijgt.En ze niet bij de speeltuin laten

    afleveren.

    Veel geluk Robert Meekel Den-Oever.

  • willem

    Eerst even een misverstand rechtzetten voordat ik reageer op jou ervaringen.

    Er wordt geschreven over keuringsinstanties doch ik weet zeker dat je inspectie bureaus bedoeld.

    Het komt bijna niet voor dat een keuringsinstantie een speeltoestel gaat keuren voor een speeltuinvereniging. Dat gebeurd alleen als er bv ter plaatse een nieuw soort speeltoestel is gebouwd. Dan moet er een keuring plaats vinden voordat het speeltoestel in gebruik genomen mag worden.

    Inspectie bureaus mogen NIET keuren (ook niet afkeuren!) doch alleen via een inspectie aangeven of het speeltoestel cq speelplek wel voldoet aan de normen (EN 1176 en EN 1177).

    Goede inspectie bureaus geven aan wat men kan doen om het speeltoestel / de speelplek weer aan de norm te laten voldoen en bespreken het inspectierapport met de klant.

    Het is inderdaad zo dat inspecties van leveranciers niet altijd objectief / onafhankelijk is. Daarom is het aan te bevelen om het inspectierapport mondeling te laten toelichten.

    Het leggen van rubberen matten kan een oplossing zijn DOCH houdt wel heel goed in de gaten dat de valdempende werking van de matten MOET overeenkomen met de norm die er staat bij de valhoogte van het speeltoestel.

    De leverancier MOET schriftelijk aangeven tot welke valhoogte de matten geschikt zijn (HIC-waarde).

    Ik begrijp de laatste opmerking niet wat betreft het niet laten afleveren bij de speeltuin. Levert het bedrijf niet aan speeltuinen? en zo ja, waarom niet?

    willem