waarom gaat de speeltuin dicht in de winter?

  • willem

    GAAT DE SPEELTUIN (bij u in de buurt) DICHT IN DE WINTER?

    Ik blijf mij verbazen als ik een speeltuin zie die ?s winters is gesloten.

    Als ik de afgelopen jaren navraag deed bij het bestuur waarom de speeltuin na de herfstvakantie op slot gaat en met Koninginnedag weer open dan zei ca. 75% ?tja?.weet ik eigenlijk niet?.dat is altijd zo geweest?, ca. 20% vertelde dat zij de speeltuin gingen opknappen in de winter en de rest had andere motieven.

    Op mijn vraag waarom er eigenlijk een speeltuin is zei iedereen ?Nogal logisch, om kinderen een leuke en veilige speelplek te bieden. Op straat kunnen ze bijna niet meer spelen omdat het te gevaarlijk is?

    Het lijkt wel of kinderen geacht worden ?s winters niet buiten te spelen. Het is vaak te nat of te koud. Kinderen laten zich echt niet tegenhouden om buiten te spelen als het wat regent of koud is. Sterker?..wat is leuker om met sneeuw in de speeltuin te spelen.

    Vergeet niet: SLECHT WEER BESTAAT NIET, SLECHTE KLEDING WEL

    Het zijn de ouders/verzorgers die zich druk maken over ?slecht weer? en niet de kinderen.

    Ik pleit er dan ook voor (mede namens heel veel kinderen) om te overwegen uw speeltuin het gehele jaar open te houden. Of in ieder geval zo vaak mogelijk (woensdagmiddag, zaterdag, de kerstvakantie en krokusvakantie) open te houden.

    Als u de speeltuin wil opknappen in de winter kunt u toch niet alle speeltoestellen tegelijk opknappen en als u niet over voldoende vrijwilligers beschikt die de speeltuin wil open houden laat dat dan eens aan uw leden (liever de hele wijk!) weten. Geef dan aan dat u heel graag de speeltuin open wilt houden, doch over onvoldoende toezicht (vrijwilligers) beschikt.

    In de wetenschap dat kinderen het gehele jaar buiten blijven spelen, kunnen ze dat beter doen in een leuke en veilige speeltuin DAN OP STRAAT.

    Ook de gemiddelde openbare speelplek kan niet tippen aan de speelmogelijkheden van de meeste speeltuinen.

    Gaat u de speeltuin, na dit te hebben gelezen, open houden? Laat dat dan even weten.

    Wilt u de speeltuin wel openhouden doch er zijn bezwaren? laat die dan horen! mogelijk hebben anderen een goede oplossing voor u???DUS de kinderen.

    Houdt u toch de speeltuin dicht? Laat eens horen waarom?

    Verbaasd u zich ook dat de speeltuin in uw buurt dicht 's winters is?

  • Ermo

    Onze speeltuin, Kindervreugd in Beverwijk, gaat dicht vanaf 1 november tot de voorjaarsvakantie. Waarom, de speeltuin wordt bijna niet bezocht met het koude weer. In het verleden waren we open tot 1 december maar meestal zat de toezichthoudster voor niets in de speeltuin. Onze speeltuin beschikt over een gebouw, vanuit het gebouw kan men de hele speeltuin in de gaten houden en de ouders kunnen ook binnen gaan zitten, maar er komen bijna geen kinderen. Je doet de speeltuin open voor de kinderen maar de ouders sturen bij koud weer hun kinderen niet zo snel naar de speeltuin terwijl de kinderen er zelf niet om geven.

    Wij gaan ook nu niet open in de winter. Of de leden en losse bezoekers moeten dat massaal aangeven dan kunnen we het overwegen.

  • willem

    Is er recentelijk een buurtonderzoek geweest met de vraag of de speeltuin na 1 november open moet blijven?

    Het is toch zo dat tussen 1 november en de voorjaarsvakantie er vaak ‘mooie droge’ dagen zijn?

    Zou het niet leuk voor de kinderen zijn als ze ’s woensdagsmiddag en/of zaterdags in het gebouw samen leuke dingen mogen doen? Op instuif basis allerlei spelletjes doen (vraag eens in de buurt om gezelschapsspelen), een tv hoekje, mogelijk een computer of gewoon een ‘babbelhoekje’.

    Bij redelijk weer kunnen ze ook altijd lekker buiten spelen.

    Waarom niet naast (of in plaats van) de toezichthoudster, via een rooster een ‘oppasmoeder(s) of vader(s)’

    Hijs ergens hoog in de speeltuin de ‘speeltuinvlag’ als teken dat de speeltuin open is dan komen kinderen niet voor niets.

    Want als kinderen een paar keer voor een gesloten hek komen dan blijven ze weg.

    Kortom:

    Peil de behoefte eens in de buurt en mogelijk komen er verrassende zaken uit.

    Geef wel aan dat de speeltuin alleen maar open kan als er voldoende ‘oppasmoeder of vaders’ zijn.

  • Ermo

    Bij on is het buurthuis om de hoek en die houden vanaf half september tot eind mei op woensdagmiddag en zaterdagmiddag (ook in de schoolvakantie) activiteiten voor de kinderen. En het lijkt ons niet slim om concurenten van elkaar te zijn.

  • harry Been

    Ik wil best inbreken in de dialooog tussen Willem en Ermo.

    Terecht stelt Willem een vraag, die m.i. al 25 jaar geleden gesteld en beantwoord had moeten worden, toen hij bij de NUSO actief werd. Ik ken speeltuinen die het hele jaar open zijn, behalve als het regent, sneeuwt of ijzelt, vanwege de extra kansen van uitglijden op de toestellen. Zo'n speeltuin ligt enigzins beschut gelegen in een woonwijk, de ondergrond van de gehele speeltuin (behoudens een betegeld terrasje) bestaat uit grof zand, waardoor er geen veilige-ondergrond-problemen zijn en direct na een regenbui de tuin weer open kan.

    Zo'n enorme zandbak is natuurlijk niet voor alle katten af te sluiten, maar zo'n drolletje valt echt in 't niet tegenover de meerwaarde van een speelvoorziening die het gehele jaar te gebruiken is.

  • karin

    Hallo iedereen,

    Even voorstellen: Karin van speeltuin Grijpskerke in Zeeland.

    Wij zijn een kleine speeltuinvereniging met 130 leden (=gezinnen) in een bescheiden Walchers dorp. Maar wel open in de winter, in ieder geval op woensdag en zaterdag en als het weer het toe laat op de andere dagen ook. Op zondag helaas neit, dat heeft vooral met buurtprotesten te maken: geluidsoverlast.

    Ben pas voor het eerst op het prikbord maar ben nu al blij hem te hebben gevonden. Zoveel zaken waarover ik wel eens de mening/tips van anderen wil horen. Ik kom hier vast terug. Of ga gelijk maar een een nieuw bericht posten.

    groeten van karin

  • Nathan

    hoi allemaal,

    Ik ben bestuurslid van de buurt-en-speeltuinvereniging “B.S.V.West” in Gorinchem.

    Wat ik in de discussie van jullie mis, is het feit dat kinderen niet allemaal het zelfde willen doen, neem de concurentie tussen buurthuis en speeltuin, niet elk kind wil knutselen, dus laat deze dan lekker spelen in de speeltuin.

    Dus geen speeltuin dicht in de winter, maar lekker open laten voor die kinderen die niet gelijk zeuren, het is zulk slecht weer, nee de speeltuin van ons is elke dag open, ook in de winter, weer of geen weer, en er zijn altijd wel een paar kinderen.

    groeten Nathan

    Ermo schreef:

    >

    > Bij on is het buurthuis om de hoek en die houden vanaf half

    > september tot eind mei op woensdagmiddag en zaterdagmiddag

    > (ook in de schoolvakantie) activiteiten voor de kinderen. En

    > het lijkt ons niet slim om concurenten van elkaar te zijn.

  • willem

    Ik denk dat Nathan precies aangeeft waar het speeltuinwerk voor bedoeld is, nl het aanbieden van ‘spelen’.

    Niks (in ieder geval zo min mogelijk) regelen voor de kinderen omdat het kind al zo vreselijk veel MOET in deze maatschappij. Iedereen kent de tv spotjes nog wel over de drukke agenda's van de kinderen….achterbank kinderen…).

    Laat het speeltuinwerk zich dan ook bezighouden met het lekker laten spelen van kinderen op de momenten dat zij dat graag willen.

    En niet alleen op de buitenaccommodatie maar ook binnen in het gebouw. Op instuifbasis leuke dingen aanbieden zodat kinderen zelf kunnen en mogen bepalen wat, hoe lang en met wie ze gaan spelen.

    Als kinderen iets leuks gaan vinden kan je er altijd nog een activiteit van maken, maar dan niet een heel seizoen doch tot het moment dat kinderen laten blijken er geen zin meer in te hebben.

    Wordt nooit concurent van een ander (bv buurthuis) maar ga samenwerken en zoek de meerwaarde hiervan voor een ieder. Het kind zal de winnaar zijn!

  • Erwin van Weerden

    Hoi Karin,

    Welkom op het prikbord, hoe meer mensen er mee doen hoe leuker het kan gaan worden.

    Gelijk dus maar even een vraag n.a.v. jouw stukje. Ben jij in staat om uit te leggen hoe buurtbewoners spelende kinderen als een vorm van geluidsoverlast kunnen ervaren en dan met name op de zondag?

    Erwin

  • karin

    Hallo Erwin,

    Bedankt voor je hartelijke welkom!

    Wat de zondagssluiting betreft: toen ik in het bestuur kwam (nu 4 jaar geleden) dacht ik dat de speeltuin dicht was op zondag vanwege het christelijke karakter van het dorp. Dat bleek erg mee te vallen, het was eerder omdat de mensen die aan de rand van de speeltuin wonen er prijs op stelden om tenminste een dag in de week geen gegil en geschreeuw (?) van kinderen te horen zodat ze rustig in de tuin kunnen zitten. Met name een buur was die mening toegedaan en heeft gelobbyd bij de rest volgens mij.

    Beetje flauw argument vond ik bij mijn aantreden destijds. Onze speeltuin is klein en er spelen zeer zelden meer dan 10 kinderen tegelijk. Ik heb toen de discussie weer aangezwengeld en een heuse ledenraadpleging gehad. Met een buurtenquete. Met als resultaat dat de speeltuin dicht bleef helaas. De leden spraken zich niet uit en een aantal buren klaagden steen en been.

    Jammer hoor. Zondag is bij uitstek speeltuindag vind ik. Maar ook de speeltuinen in de buurt zijn dicht. Hoe is dat bij jullie en bij jullie buren, ik ben erg benieuwd!

    groeten, karin