GAAT DE SPEELTUIN (bij u in de buurt) DICHT IN DE WINTER?
Ik blijf mij verbazen als ik een speeltuin zie die ?s winters is gesloten.
Als ik de afgelopen jaren navraag deed bij het bestuur waarom de speeltuin na de herfstvakantie op slot gaat en met Koninginnedag weer open dan zei ca. 75% ?tja?.weet ik eigenlijk niet?.dat is altijd zo geweest?, ca. 20% vertelde dat zij de speeltuin gingen opknappen in de winter en de rest had andere motieven.
Op mijn vraag waarom er eigenlijk een speeltuin is zei iedereen ?Nogal logisch, om kinderen een leuke en veilige speelplek te bieden. Op straat kunnen ze bijna niet meer spelen omdat het te gevaarlijk is?
Het lijkt wel of kinderen geacht worden ?s winters niet buiten te spelen. Het is vaak te nat of te koud. Kinderen laten zich echt niet tegenhouden om buiten te spelen als het wat regent of koud is. Sterker?..wat is leuker om met sneeuw in de speeltuin te spelen.
Vergeet niet: SLECHT WEER BESTAAT NIET, SLECHTE KLEDING WEL
Het zijn de ouders/verzorgers die zich druk maken over ?slecht weer? en niet de kinderen.
Ik pleit er dan ook voor (mede namens heel veel kinderen) om te overwegen uw speeltuin het gehele jaar open te houden. Of in ieder geval zo vaak mogelijk (woensdagmiddag, zaterdag, de kerstvakantie en krokusvakantie) open te houden.
Als u de speeltuin wil opknappen in de winter kunt u toch niet alle speeltoestellen tegelijk opknappen en als u niet over voldoende vrijwilligers beschikt die de speeltuin wil open houden laat dat dan eens aan uw leden (liever de hele wijk!) weten. Geef dan aan dat u heel graag de speeltuin open wilt houden, doch over onvoldoende toezicht (vrijwilligers) beschikt.
In de wetenschap dat kinderen het gehele jaar buiten blijven spelen, kunnen ze dat beter doen in een leuke en veilige speeltuin DAN OP STRAAT.
Ook de gemiddelde openbare speelplek kan niet tippen aan de speelmogelijkheden van de meeste speeltuinen.
Gaat u de speeltuin, na dit te hebben gelezen, open houden? Laat dat dan even weten.
Wilt u de speeltuin wel openhouden doch er zijn bezwaren? laat die dan horen! mogelijk hebben anderen een goede oplossing voor u???DUS de kinderen.
Houdt u toch de speeltuin dicht? Laat eens horen waarom?
Verbaasd u zich ook dat de speeltuin in uw buurt dicht 's winters is?