zinloos geweld

  • willem

    ZINLOOS GEWELD IN DE SPEELTUIN

    Een naar schatting tienjarige jongen heeft in een indoorspeeltuin een tweejarige peuter gemolesteerd.

    Dit artikel stond in ?De Gelderlander?

    Ik ben heel benieuwd of zinloos geweld ook voorkomt bij speeltuinverenigingen/stichtingen waar vrijwilligers (ook vaak ondersteund door beroepskrachten) verantwoordelijk zijn.

    De beheerder van de indoorspeeltuin gaf aan geschokt te zijn doch ?hun personeel treft geen blaam omdat het een horecagelegenheid is en geen kinderopvang?

    Ook speeltuinen zijn (meestal) geen kinderopvanginstelling en de ouders blijven altijd zelf verantwoordelijk voor hun kroost, doch de vrijwilligers nemen hun verantwoordelijkheid en zullen maatregelen treffen als zinloos geweld plaats vindt op hun speeltuin.

    Is dat ook zo?

    Heeft u ervaring met zinloos geweld op uw speeltuin?

    Zo ja, Is dat dan tussen kinderen onderling? of is dit vaak de oudere jeugd? of mogelijk volwassenen?

    Zouden er gedragregels moeten komen?

    Heeft de speeltuin een opvoedkundige taak? bv. kinderen leren om te groeten als ze de speeltuin binnenkomen en verlaten?

    Willem

  • Cees

    Bij de speeltuinen die ik ken zou zinloos geweld tussen kinderen onderling praktisch niet kunnen voorkomen.Ik weet van enkele speeltuinen in Enschede dat daar speeltuinbeheerders zijn die weldegelijk letten op het gedrag van kinderen. Vloeken en brutaal gedrag wordt er niet gepikt. Die kinderen zijn thuis weliswaar niet anders gewend, want daar gaat het er soms ook ruw aan toe. In de speeltuin is het niet toegestaan. Wat dat betreft hebben de beheerders en vrijwilligers een goede en vaak grote opvoedende taak. Dat geldt ook voor het opruimen van spullen. Gaan die kinderen over de grens dan mogen ze bijvoorbeeld enkele dagen niet op de speeltuin komen en dat is een grote straf voor hen.

  • Beheerder speeltuin.pagina

    In de onderstaande link is het artikel te vinden waarnaar Willem in zijn verhaal verwijst:

    http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD/1,1478,2530-WijchenBeuningen-Regionieuws!!__2259344_,00.html

    En voor diegenen die niet kunnen inloggen bij “de Gelderlander” hieronder de tekst van het artikel:

    ZINLOOS GEWELD IN DE SPEELTUIN

    Door onze verslaggever

    WAMEL - Een naar schatting tienjarige jongen heeft in indoorspeeltuin Wamelland een tweejarige peuter gemolesteerd. Lukas Jacobs uit Ewijk werd op het springkussen gekrabt en geknepen door een onbekende tiener. Het jongetje had een gehavend gezichtje en 's avonds blauwe plekken in zijn hals. Moeder Miriam Jacobs is onthutst. “Ik ben bewust achterin bij de uitgang gaan zitten. Om te voorkomen dat Lukas naar buiten zou lopen. Daarom heb ik niet gezien wie hem toetakelde.”.

    Jacobs zoekt met haar verhaal de publiciteit omdat ze bang is dat dit incident een voorbeeld is van het toenemende zinloos geweld. “Je vraagt je af wat zo'n jongen bezielt om zo'n weerloos peutertje te molesteren. In eerste instantie heb ik mijn zoontje getroost. Later heb ik naar getuigen gezocht, maar niemand kon de dader beschrijven.” De eigenaresse van Wamelland is ontdaan over het gebeuren. “Het is een incident. Zoiets hebben we hier gelukkig niet eerder meegemaakt. De dader moet mét ouders zijn binnen gekomen. Daar letten wij speciaal op. Kinderen zonder begeleiding worden naar huis gestuurd.” Miriam Jacobs: “Het personeel treft geen blaam. Wamelland is een horecagelegenheid, geen kinderopvang. Maar hoe dat kleine, ontdane ventje huilend op mijn schoot kroop, dat vergeet ik nooit meer.”

  • Erwin van Weerden

    Of een indoorspeeltuin nu een horecagelegenheid is of niet dat maakt volgens mij geen “bal” uit voor wat betreft het toezicht en/of beheer.

    Een speeltuin is nu eenmaal een speeltuin en de beheerder/eigenaar dient maar te zorgen voor accuraat toezicht. Zeker als we in ogenschouw nemen dat het “zinlose geweld” waar het hierover gaat plaats vond op een “springkussen”. Volgens mij dient er bij een dergelijke attractie, waar meerdere kinderen te gelijkertijd gebruik van kunnen maken, altijd toezicht te zijn.

    Als de speeltuinen zo'n sprinkussen huren voor op hun terrein, dan kunnen ze deze voorwaarde zeker terug vinden in de huurovereenkomst of in de gebruikershandleiding.

    In het stuk van Willem vraagt hij om reacties op dit ondwerp m.b.t. zinloos geweld, gedragsregels en opvoedkundige taken ten aanzien van kinderen.

    Ook plaats Willem dezefde vraag, maar dan voor volwassenen! Op dit punt was er binnen enkele dagen helaas een voorbeeld te vinden in dezelfde nieuwsrubriek en wel “De vrijwilligers krijgen stank voor dank”. Dit artikel stond te lezen in BN de STEM. Klik op de link hieronder voor het betreffende artikel of kijk even verder op.

    http://www.bndestem.nl/regioportal/BNS/1,1478,1323-Breda-Regionieuws!!__2264674_,00.html

    Dit alles vraagt om reacties, laat eens horen wat u ervan vind.

    Erwin

  • Beheerder speeltuin.pagina

    In de een van de reacties hierboven verwijst Erwin naar een artikel in BN de STEM.

    Voor diegenen die aldaar niet kunnen inloggen hieronder de tekst van het artikel:

    ‘De vrijwilligers krijgen stank voor dank’

    Door Nico Schapendonk

    Maandag 26 juli 2004 - BREDA – Scheldpartijen, verwijten en geen enkele steun. Kortom, stank voor dank. Dat is wat de vrijwilligers van speeltuin de Somerweide in Breda kregen. Dus zetten ze een punt achter hun bezigheden en gooiden de speeltuin op slot. Is de Bredase vrijwilliger een voetveeg geworden?

    „Ik doe dit omdat niemand anders het wil doen. Sommige mensen hadden me al gewaarschuwd: ‘Joh, het is allemaal vergeefse moeite.’ En het is ook eigenlijk niet normaal dat we zo moeten werken, maar iemand moet het toch doen? Dit doe ik niet voor mezelf, maar voor de kinderen. Intussen zijn het de mensen met de grootste bek, die het minste doen. Nou, ik ben blij dat ik er vanaf ben. Wat je doet is liefdewerk oud papier, maar wat krijg je? Stank voor dank.“

    Wendy van de Bunt was kwaad en bedroefd tegelijk, afgelopen vrijdag. Eerder die dag was ze voor rotte vis uitgemaakt door mensen die het niet eens konden zijn met haar beslissing om speeltuin de Somerweide eerder te sluiten.

    Er waren al vaker incidenten geweest, waarbij ze is uitgescholden voor alles wat vies en voos is. En daar heeft ze nu definitief geen zin meer in. De speeltuin blijft voorlopig dicht. Iemand anders mag wat haar betreft het vieze werk opknappen.

    Richtlijnen

    Vrijwilligers hebben het niet makkelijker gekregen, de afgelopen jaren. Er wordt steeds meer van ze verwacht, terwijl ze ook nog eens aan veel meer regels en richtlijnen moeten voldoen. Henk Haarhuis, coördinator van de Vrijwilligerscentrale in Breda, herkent de problemen.

    „We leven in een tijd waarin altijd iemand de schuld moet krijgen, als er iets fout gaat. Vroeger viel er ook wel eens iemand van de wip in de speeltuin, maar dat hoorde er gewoon bij. Dat kon gebeuren. Nu wordt er meteen gewezen naar de vrijwilligers. Die hadden beter moeten opletten, die hadden hun zaken beter voor elkaar moeten hebben. Er is een klaag- en schuldcultuur ontstaan“, zegt Haarhuis. Hij kan zich wel wat voorstellen dat sommige vrijwilligers het gevoel hebben dat ze in de steek worden gelaten.

    Strengere regels bij de gemeente spelen ook een rol. Neem alleen maar de eisen die gesteld worden aan het verlenen van subsidie. „Daar hebben we met zijn allen voor gekozen. Het probleem is alleen dat de samenleving en de overheid elkaar nu in de tang houden. Er wordt nadrukkelijk gevraagd waar het geld heen gaat, maar als daar strenge regels aan verbonden worden is het ook niet goed. Da’s lastig“, aldus Haarhuis, die ook raadslid is namens de PvdA.

    Wethouder Marja Heerkens van Sociale Zaken nuanceert de situatie. „De status van de vrijwilliger is nog steeds dezelfde als vroeger“, zegt ze. „De meeste mensen hebben waardering voor het werk dat die mensen verrichten. Maar wat je ziet bij de Somerweide is dat de vrijwilligers worden belaagd door mensen die het vrijwilligerswerk als consumenten benaderen. En dan voelen de vrijwilligers zich in de steek gelaten.“ Dat is ook het probleem van Wendy van de Bunt. Als bestuurster wordt ze bekeken als werkgever, met alle verantwoordelijkheden van dien. Daar is het de Bredase niet om begonnen.

    Steven Huls van het Gehandicapten Platform en winnaar van de Bredase Vrijwilligerspenning 2004 snapt wel dat Van de Bunt een punt achter haar vrijwilligerscarrière zet.

    „Er wordt tegen die mensen gezegd dat ze van alles moet doen, maar wanneer je om hulp vraagt geeft niemand thuis. Dat komt door het toegenomen individualisme. Vaak wordt er ook gezegd: ‘Je wou toch zo nodig in een bestuur zitten? Draai er dan ook maar voor op’“, aldus Huls.

    Sommige vrijwilligers worden behandeld alsof ze riant betaald worden door de gemeente, zegt Huls. Maar juist door dat gedrag haken er veel mensen af. Die voelen zich door al die kritiek en agressie niet meer gesteund. Ze doen het er tenslotte ook maar bij. Deels voor de lol, deels uit roeping.

    Volgens Haarhuis van de Vrijwilligerscentrale is het niet makkelijk, het vrijwilligersbestaan, maar dat wil niet zeggen dat hun aantal afneemt. „Je hebt als vrijwilliger namelijk ook voordelen. Zo ben je automatisch verzekerd voor WA en ongevallen. Het aantal vrijwilligers neemt zelfs toe. Dat komt door de toegenomen werkloosheid. Mensen willen toch wat te doen hebben“, aldus Haarhuis.

    Hoe dan ook, Wendy van de Bunt is voorlopig niet langer van de partij. „Ik hou er mee op. Voor mij hoeft het allemaal even niet meer“, aldus de teleurgestelde vrijwilligster.

  • Ermo

    Ik kan me voorstellen dat je het zat wordt als je voor van alles en nog wordt uitgemaakt.

    Als kinderen in een speeltuin spelen waar toezicht is dan zijn er regels. Of de wel het toezicht zal de kinderen wijzen op dat wat niet hoort. Als je als ouder dat niet accepteert dan moet je niet komen.

    Als vrijwilliger heb je het zeker niet makkelijk want er zijn genoeg mensen die niet begrijpen waarom je het doet. Daar en tegen doen deze mensen helemaal niets in het vrijwilligers bestaan (bij wat voor vereniging of instantie dan ook).

    Het is wel eens geopperd om mensen verplicht vrijwilligers werk te laten doen, het zou heel mooi zijn maar men is niet gemotiveerd en dan wordt het niets. Als je als vrijwilliger wel gemotiveerd bent en alleen maar de shit over je heen krijgt dan wordt je dat uiteindelijk beu. Ja, en dan gebeurt wat we eigenlijk niet willen dan geven de vrijwilligers er de brui aan en ligt de vereniging of instantie op zijn reet. Alleen op deze manier ziet men wat men gedaan. Alleen zitten de aanstichters van het probleem er niet mee en zijn dus, in dit geval, de kinderen de dupe.

    Als je tegenwoordig in een bestuur zit dan ben je bijna ondernemer want alles dient te kloppen. In een speeltuin; zijn de financien op orde, zijn de speeltoestellen veilig, is alles aanwezig voor de te organiseren activiteit, etc. De mensen weten gewoon weg niet dat je als bestuurder meer tijd kwijt aan het reilen en het zeilen van een speeltuin dan de openingstijden van de speeltuin.

    Met andere woorden bezoekers van speeltuinen kijk eerst naar de kinderen en heb je commentaar doe dit dan op een normale manier.

    Tenslotte wat heb je aan een speeltuin die dicht is.

  • Steven Overmaat

    Beste lezers,

    Graag reageer ik op bovengenoemd onderwerp en ik zal er maar gelijk bij vermelden dat ik werkzaam ben bij Nijha in Lochem, fabrikant van sport en speeltoestellen

    Wij hebben sinds een jaar een veerelement in het programma dat een afgeleide is van het lieveheersbeestje, het symbool tegen zinloos geweld.

    Van ieder verkocht element staan we een percentage af aan de Stichting Tegen Zinloos Geweld. Zeker in combinatie met de bekende tegel tegen zinloos geweld is dit een mooie manier om de kinderen in de speeltuinen te wijzen op de zinloosheid van geweld. Speeltuinen overweeg dit eens!

    Steven Overmaat

  • R.Meekel

    Stevan het is mooi dat je als (vertegenwoordiger)van een speeltoestellen bedrijf

    met een landelijke actie mee doet,maar voor speeltuinen kun je beter je toestel(en)

    goed koper maken, want elke speeltuin is ook een goed doel.Sponsor maar eens

    een lokale speeltuin.

    Robert MeekelSteven Overmaat schreef:

    >

    > Beste lezers,

    >

    > Graag reageer ik op bovengenoemd onderwerp en ik zal er maar

    > gelijk bij vermelden dat ik werkzaam ben bij Nijha in Lochem,

    > fabrikant van sport en speeltoestellen

    > Wij hebben sinds een jaar een veerelement in het programma

    > dat een afgeleide is van het lieveheersbeestje, het symbool

    > tegen zinloos geweld.

    > Van ieder verkocht element staan we een percentage af aan de

    > Stichting Tegen Zinloos Geweld. Zeker in combinatie met de

    > bekende tegel tegen zinloos geweld is dit een mooie manier om

    > de kinderen in de speeltuinen te wijzen op de zinloosheid van

    > geweld. Speeltuinen overweeg dit eens!

    >

    > Steven Overmaat

  • R.Meekel

    Wij zijn een open speeltuin,iedereen mag er komen.Doelgroep is van 0 to 12 jaar

    toch komen er ook z.g.n. hang jongeren.Ze hebben daar zelf leren spelen toen

    zo nog jonger waren.Als er iets wordt stuk gemaakt,worden ze er op aangesproken.

    ook worden de ouders ingeligt,als het te ver gaat.Want die gaan dan zowiezo betalen bij enige schade.De uitspraak (mijn kinderen doen zoiets niet) gaat niet op want we hebben altijd getuigen.Ook bellen we altijd de politie en laten een procesverbaal op maken bij grotere schades.Dit is ook van belang voor de verzekering.

    Ondanks dat:

    Speeltuinen en buurtspeelplaatsen zijn er voor om Kinderen te leren hun grensen

    te verleggen.Ze leren met hoogtes en dieptes om te gaan,ze leren vallen,ze leren omgaan met medespelers.Dus ook grotere en of sterkere kinderen.Elk jaar groeien ze een stap. Wat ze vorig jaar nog niet durfden of konden, kunnen ze dit jaar wel aan.

    Maar ook wij zijn tegen zinloos geweld hoor.Als we horen dat er bij ons zinloze dingen gebeuren stappen we er alsnog op af.Zowel de boefjes als de ouders komen

    aan de beurt.Ik moet ook zeggen dat wij een hecht dorp zijn en de mensen

    (2500 inwoners) elkaar kennen.De meeste zijn dan ook donateur.

    Groetjes Robert.