bij welke firma kan ik het best een speeltoestel kopen?

  • willem

    vraag: ?bij welke firma kan ik het beste een speeltoestel kopen??

    Deze vraag krijg ik regelmatig en mijn antwoord is dan altijd ?geen idee!, want dat hangt sterk af van uw wensen, net zoals bij andere aankopen?

    Bij de aanschaf van een auto hebben velen een voorkeur voor een Duitse auto of een Franse misschien wel een Japanner. Is de auto voor het gezin zijn of voor u allen? Wilt u op diesel rijden? een open dak? wilt u een blauwe zilverkleurige???.zo kan ik wel doorgaan.

    Alles heeft dus te maken met het beantwoorden van een groot aantal vragen.

    Laat ik beginnen met te stellen dat er (na het Attractiebesluit) geen ondeugdelijke speeltoestellen op de markt zijn.

    Maar dan heb ik het niet over de speeltoestellen die uitsluitend voor particulier gebruik zijn want die hoeven niet gecertificeerd te zijn.

    Ook moet u rekening houden dat er bij veel speeltoestellen extra kosten gemaakt moet worden voor de verplichte valdempende ondergrond (boven een valhoogte van 1 meter).

    Van welk materiaal?

    -hout, metaal, kunststof of een combinatie?

    Velen kijken eerst naar onderhoud vriendelijk materialen. Doch bij die keuze moet u zich realiseren dat verschillende materialen voor kinderen een ?gevoelswaarde? hebben. Hoe verschillende materialen voelen hoort bij ?het spel?.

    In een goed ingerichte spelplek staan dan ook speeltoestellen van diverse materialen.

    Soort speeltoestel:

    -voor welke leeftijdsgroep?

    -voor bewegingspel? o.a. schommel, wip, draaimolen

    -voor fantasiespel? o.a. zandbak, waterspeelplek, speelfort

    -iets voor een kind alleen of voor meerdere kinderen

    TIP:

    (te) Vaak zie je verenelementen (in de volksmond: wipkip genoemd) waarop slechts één kind op kan spelen. Dit speeltoestel is ontwikkeld voor peuters/kleuters en die willen over het algemeen samen met anderen spelen. Koop dus bij voorkeur een verenelement waarop twee of meerdere kinderen kunnen spelen. Het voordeel van een verenelement is dat er ook altijd een kind alleen op kan spelen.

    -kan een kind met een handicap er ook op spelen?

    De tijd dat er specifieke speeltoestellen wordt ontworpen voor kinderen met een handicap is voorbij. Dit gebeurd o.a. nog wel voor instellingen waar kinderen met een handicap verblijven.

    In de speeltuin en speelplekken horen kinderen met en zonder handicap SAMEN te kunnen spelen. Houdt daar bij uw keuze dan ook rekening meer.

    Voorbeelden zijn o.a. de mandschommel, sommige verenelementen, zandtafel?enz.

    Uiteraard dient u rekening te houden dat kinderen die slecht kunnen lopen of rolstoel afhankelijk zijn bij de speeltoestellen kan komen.

    TIP:

    FondsenSamenBuitenSpelen geeft vaak een financiële bijdrage voor de aanschaf van vooral speeltoestellen waarop ook kinderen met een handicap kunnen spelen. Naast andere voorwaarden moet in de eerste plaats de gemeente ook een financiële bijdrage leveren.

    Betrokkenheid:

    Zorg dat u kinderen en ook de buurt betrekt bij de aanschaf van een speeltoestel.

    Het grote voordeel is dat het een aanschaf wordt die deel van ?iedereen? is en er dan zuiniger op is of beter ?bewaakt? (sociale controle)

    Conclusie:

    Neem de tijd voordat u de keuze maakt. Kijk niet alleen in catalogi maar vraag aan de leverancier waar u mogelijk keuze te zien is??ga er eens kijken?praat daar dan ook met de gebruikers en beheerder.

    En?.maak glasheldere afspraken over de plaatsing, garantie en betalingswijze.

  • Ermo

    Denk er ook aan dat je weet over hoeveel ruimte je beschikt om een speeltoestel te plaatsen. Want er wordt vak vergeten dat er voldoende vrije ruimte om elk speeltoestel nodig is.

  • Herman Hendriks

    Wij hebben goede ervaringen met Houtplezier, kleurrijke toestellen, gekeurd en goed betaalbaar ze staan tussen de leveranciers.

  • willem

    Wie zijn wij……? en…. hoe vinden de kinderen de speeltoestellen?

    Het is heel goed om te kijken of het speeltoestel is gekeurd (gecertificeerd) ook de kleur en betaalbaarheid kan belangrijk zijn …..MAAR de speelwaarde van het speeltoestel is toch het aller belangrijkste. Wat kan een kind of kinderen allemaal met het toestel? en kan ook een kind met een functiebeperking, samen met andere kinderen, erop spelen?

    Een goede inrichting van een speelplek bestaat uit het korte spel (bewegingen zoals schommleen, wippen en draaien) en het langdurig spel (de rollenspelen, fanatsiespelen ed.).

    Willem