Aansprakelijkheid tav veiligheid speeltuin

  • Nicolette

    Hallo hoe zit het met de aansprakelijkheid taz ongelukken in de speeltuin, voorop gesteld dat de speeltoestellen aan alle veiligheidseisen voldoen?

    met vriendelijke groet Nicolette

  • willem

    Een goede en verstandige vraag omdat de aansprakelijkheid niet altijd is gedekt als alle speeltoestellen veilig zijn.

    Om te beginnen moet men zich niet af laten schrikken door alle regeltjes in dit land ,want dat zou slecht zijn voor de kinderen. Geen vrijwilligers meer om kinderen vaak, goed en veilig te kunnen laten spelen zal betekenen dat er onvoldoende uitdagende speeltuinen zijn.

    V.w.b. de vraag:

    -het gaat niet alleen om speeltoestellen die aan de veiligheid eisen voldoen doch ook om de ‘omgeving’ van het speeltoestel, o.a.:

    .de wettelijke valdempende ondergrond boven een valhoogte van 60 cm.

    .de vrije valruimte/obstakelvrije ruimte

    wie is aansprakelijk?

    .de eigenaar van de grond waarop de speeltoestellen staan is aansprakelijk

    .omdat de speeltoestellen (meestal) op gemeentelijke grond staat betekend dat de gemeente aansprakelijk is

    .vaak maken gemeente afspraken met de beheerder (bestuur van de vereniging of stichting) hoe men om moet gaan met de veiligheid (beheer)

    .maar……ze blijven als eerste aansprakelijk

    -inspectie

    .de beheerder (bestuur) moet over een veiligheidsadministratie beschikken

    .daarin staat o.a. vermeld wanneer de periodiek veiligheidsinspectie plaats vindt

    .dat kan elke maand, kwartaal of anders zijn, u moet een redelijke termijn aanhouden en dat is uiteraard afhankelijk hoe vaak de speeltuin open is en hoeveel kinderen er dan gemiddeld spelen

    .1x per jaar moet een uitgebreide veiligheidinspectie plaats vinden

    .de voorkeur gaat uit dat dit gedaan wordt door een inspectiebureau

    .het voordeel hiervan is dat u dan een officieel document heeft van de ‘stand van zaken’

    (opm: Veel gemeenten nemen de kosten voor haar rekening omdat de paar speelplekjes in de gemeente, die beheerd worden door het particulier initiatief, makkelijk en goedkoper meegenomen kunnen worden bij de inspectie van alle openbare speelplekken. Het grote voordeel voor de gemeente is dat zij dan ieder jaar precies weten wat er op hun grond gebeurd. Informeer eens bij uw gemeente als dit nu niet zo is)

    .het bijhouden van de logboeken is noodzakelijk!

    -verzekeren

    .het is zeer nuttig om een WA en ongevallenverzekering af te sluiten

    .een ‘gewoon’ ongelukje zit in een klein hoekje en veel mensen hebben een eigen risico bij hun verzekering en willen dat dan proberen te verhalen op u

    .maar ook u en uw mede vrijwilligers kunnen tijdens de uitoefening van ‘de hobby in de speeltuin’ een ongelukje krijgen

    Als u voldoet aan bovenstaande, dan kunt u niet meer het risico lopen aansprakelijk gesteld te worden bij een ongeluk.

    Ouders/verzorgers van de bezoekende kinderen BLIJVEN te allen tijde verantwoordelijk voor hun kind(eren).

    Los van de vraag over de aansprakelijkheid t.a.v. de veiligheid, is het verstandig toch te overwegen toch een bestuursaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Ook op financieel gebied kunt u in de problemen komen bij financieel wanbeheer. Vaak doet men dat niet vanwege het feit dat dit lijkt op wantrouwen in medebestuur(ders). Zie dat NIET zo, het is een zakelijke overweging.

    Informeer eens bij uw belangenorganisatie of gemeente wat een dergelijk verzekering kost.

    Veel gemeente gaan de laatste tijd over om de vrijwilligers binnen hun gemeente te verzekeren.

    Persoonlijk vind ik dat een plicht van de gemeente om burgers, die zich inzetten voor de samenleving, ‘te beschermen’ en hun op die manier te bedanken.

  • Walter

    Het laatste stukje spreekt Willem over vertrouwen.

    Nu heb ik eenb vraag aan hem die niets met het vertrouwen in hem te maken heeft. maar veel meer met mijn nieuwsgierigheid en behoefte aan vaststelling.

    Beste Willen, kun je mij vertellen waar ik jouw informatie terug kan vinden?

    Bij een discussie met onze gemeente komn ik het liefst goed beslagen ten ijs.

    Dit betekent met informatie die ik kan staven met harde gegevens.

    Bedankt alvast en groeten,

    Walter

  • Erwin (Speeltuin.Startpagina)

    Beste Walter,

    Als je even je Email-adres wilt mailen naar speeltuin@startpagina.nl dan kan ik je wellicht veder helpen om snel in contact te komen met Willem.

    Speelse groet, Erwin van Weerden

    Beheerder: http://www.speeltuin.startpagina.nl

  • willem

    Bron:

    Handboek Veiligheid van Speelgelegenheden (vierde druk)

    Handboek met concrete richtlijnen voor het creëren en beheren van veilige speelgelegenheden.

    Te bestellen bij Reed Business Information: (070) 441 56 90. ISBN: 90-5901-911-3

    speeltuin.startpagina.nl

    -onder het kopje ‘veiligheid speeltoestellen’

    www.civiq.nl

  • femke

    mijn dochter van 2 heeft haar scheen en kuitbeen gebroken in een binnenspeeltuin.

    er was een klimjungle toestel en zij is erin gegaan (want daar kan ze gewoon in)

    er zijn nml geen obstakels voor deze kleine kinderen om in dit toestel te gaan.

    en achterin (waar je als ouders niet kan zien dat dit aanwezig is)

    zat een brandweerpaal….van ong. 2.20mtr hoogte is zij dus naar beneden gevallen.

    men zegt dat ik ze iet aansprakelijk kan houden en geen schadevergoeding kan krijgen omdat het toestel

    goed is gekeurd, er mag een durfheidfactor in zitten zeiden ze, maar als zij op haar hoofd terecht was gekomen dan had ze wel dood kunnen zijn..

    dit kan toch niet..?

    kan ik ze echt niet aansprakelijk stellen??

    wie kan mij helpen?

  • speeltuin

    Om te beginnen natuurlijk erg om te horen dat jouw jonge dochter ernstig gewond is geraakt bij het spelen in een binnenspeeltuin. Dit kan en mag natuurlijk nooit de bedoeling zijn en laten we hopen dat deze breuken goed gaan genezen.

    Het past niet om hier met oordelen te komen, zeker daar de omstandigheden natuurlijk niet goed zijn op te maken aan de hand van een tekst. De enige instantie die hiervoor staat opgesteld is de “Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit” en via hun website http://www.vwa.nl/ kan je een link vinden naar Stellen van vragen en indienen van meldingen/klachten.

    Laat na verloop van tijd nog eens weten hoe het verder verlopen is, zeker met het herstel van je dochter.

    Erwin (Beheerder Speeltuin en Speelgoed Startpagina's)