brand in speeltuin

  • Ermo

    Wij hebben op 28-6-03 een brand in de speeltuin gehad. Daar hebben we veel problemen gehad met de verzekerings mensen. Wie heeft ook een ervaring vertel ons er over.

  • Erwin van Weerden

    Ermo,

    Zou jij eens kunnen aangeven waaruit deze problemen dan zoal bestonden. Gelukkig hebben wij zelf nog nooit te maken gehad met brand bij Spijkerdorp.

    Wel hebben wij een aantal jaren terug te maken gehad met een “grote” inbraak, waarbij er toen vrij veel is gestolen en niets vernielt. Vervoglens kregen wij toen wel een pakket aan eisen opgelegd van de verzekering waar dan maar hadden te voldoen (alarm, speciale sloten e.d.). Het verzekering van speeltuin-accomodaties (en trouwens alle clubhuizen) is schreeuwend duur. We hebben dit punt onlangs nog eens aangekaart bij de NUSO, maar die hebben daar ook geen oplossing voor. De verzekering vinden ons een te groot risico en zijn ons liever kwijt dan rijk.

    Wie weet hier meer van en/of heeft goede suggesties?

  • Ermo

    Wat ik bedoel is het regelen met de verzekering.

    In veel speeltuinen is een verzekering afgesloten en daar na zijn er vaak veranderingen aan het gebouw gedaan maar niet in de verzekering mee genomen.

    Weten we als vrijwilliger wel wat er precies verzekerd is en zijn we wel voldoende verzekerd. Want wat kost een gebouw opbouwen na een brand. Wat behoort tot de inboelingverzekering en wat tot de opstalverzekering. Bij ons was ca. 1/3 van het gbouw aangetast, maar alle electra de gehele verwarming een deel van de buitenkant moest vervangen worden. Dan het schilderen de vloer. Kortom de kosten kunnen heel erg oplopen. En als je dan verzekerd bent voor een laag bedrag wat in het ‘gulden tijdperk’ is afgesloten dan ga je nu heel erg snel achteruit.

    Wij zijn er met de verzekering redelijk uit gesprongen maar dat is te danken aan de vrijwilligers die zich ingezet hebben om het gebouw weer zo te krijgen zoals het was.

    En dan hebben we het nog niet gehad over de omgang met de verzekering want je krijgt niet in een keer het geld in je handen, je moet alles oeverleggen. En dat kan ook moeizaam verlopen, dus als je niets kunt voorschieten dan wordt het erg moeilijk. Kortom het kost ontzettend veel tijd om er weer boven op te komen.

  • Erwin van Weerden

    Nu is het inderdaad duidelijker geworden wat je bedoelde.

    Ook wij verhogen op Spijkerdorp niet iedere keer de verzekering als we “iets” aanschaffen of bijbouwen, maar overwegen deze beslissing dan wel steeds. Zo hebben we afgelopen jaar een complete CV-installatie “gekregen” van een installatiebedrijf, maar hiervan is de vervanningswaarde wel ca. 7.500 euro en dus hebben we hiervoor de opstalverzekering toen wel eventjes laten verhogen.

    Het besturen is eigenlijk net als het “beheren” van je eigen huis, doe het zorgvuldig.

    En dan natuurlijk de “omgang” met de verzekering. Zoals jij het omschrijft lijkt het wel veel op het verkrijgen van subsidie bij de gemeente en dat is jammer. Van de inbraak-schade, zoals ik dat in mijn voorgaande reactie omschreef herken ik dit niet. Die is toen vlot en goed afgehandeld door de betreffende maatschappij.